TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Tuesday, August 30, 2011

SALAM AIDILFITRI 1432H






DEAR READERS!!
YOUR POSITIVE COMMENTS ARE HIGHLY APPRECIATE.
♥♥♥ FCU MALAYSIAN HOMESCHOOLING ♥♥♥

Friday, August 26, 2011

NOSTALGIA 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN


Seperti malam-malam yang lain sepanjang bulan Ramadhan, sebaik sahaja melaksanakan solat sunat tahajud dan witir, aku akan ke taman untuk menikmati keindahan langit di pagi syahdu. Ah! Rupanya dah ada penghuni di tempat kegemaranku, di hujung jambatan gantung di mana langit terdedah dengan seluas-luasnya untuk diamati.

"Dah solat sunat tahajud dan witir?" Sapaku lembut sambil mengambil tempat di sisinya. Seperti biasa, aku tidak akan melepaskan peluang untuk memeluk rapat anak-anak bila berkongsi menikmati sesuatu baik di depan komputer, depan tv dan tak kecuali ketika mencerap bintang. Amalan dari mereka kecil ini mesti berterusan agar kasih sayang terus mengalir tanpa batas. Seringkali, anak-anak yang jarang dibelai begini, akan merasa janggal untuk memeluk ibunya bila mereka sudah meningkat dewasa. Malah ada yang rasa betah untuk sesekali mencium ibu yang sudah tua. Bukan kerana mereka tidak sayang tapi kerana tidak biasa lantas terasa sangat janggal.
"Udah..."Ringkas sahaja jawapannya.
"Apa yang Hafidz tengok tu...." Aku memulakan perbualan memecah gemersik bunyi deruan air terjun yang sentiasa mencurahkan airnya ke dalam kolam, sungguh taat menceriakan semua penghuni FCU.
"Adakah malam ini malam Lailatul Qadar?" Tanya Hafidz meminta kepastian.
Aku tidak terus menjawab pertanyaan anak bujang yang baru menginjak ke alam baligh. Suaranya dah tak senyaring dulu. Besar dan garau dan sering aku tergelak dalam hati bila mendengar lontaran suaranya.

"Cantiknya malam ini. Tengok bulan tu....bentuknya separuh bulatan . Cahayanya terang dan gemerlap. Langit pun tanpa awan yang tebal. Jarang kita berpeluang menikmati malam sebegini indah"
Malam ini memang tenang dan malam ini adalah dalam bilangan ganjil. Tiada hujan, tiada angin yang sering buat aku kesejukan di waktu-waktu begini, malah tiada juga bunyi bising binatag-binatang sekeliling yang boleh mencacatkan kesyahduan dinihari ini.
" Entahlah Hafidz, hanya Allah yang tahu. Tapi malam ini memang istimewa dan membuat hati rasa tenang dan bahagia sekali.. Mungkin juga malam Lailatul Qadar. Kita berdoa ajelah setiap malam Ramadhan, mudah-mudahan doa-doa itu berada dalam malam Lailatul Qadar. Tambah-tambah pula pada malam 10 yang terakhir dan yang ganjil seperti malam ini. Terutamanya, sekarang ini kita berada dalam phasa pengampunan." Terangku sebagai menjawap persoalan Hafidz yang memang mencari-cari bilakah malam yang lebih baik dari 1000 bulan itu.

"Betulkah kata orang yang air akan beku, pokok akan sujud dan air telaga akan jadi masin pada malam Lailatul Qadar?" Tanya Hafidz sambil matanya meninjau-ninjau sekeliling, mungkin mencari-cari pokok yang sedang sujud.
"Cerita ini memang dah wujud sejak dulu lagi. Ummu sendiri pun sentiasa tertunggu-tunggu nak tengok pokok sujud hingga pernah termimpi melihat air sungai membeku dan pokok-pokok sekelilingnya sujud ke bumi. Masa itu Ummu masih kecil lagi. Bila tersedar aje dari mimpi , Ummu terus ke pangkuan arwah nenek dan menceritakan semuanya. Arwah nenek ajak Ummu sama-sama berdoa dengannya." Ceritaku mengimbau kembali kisah 40 tahun yang lalu bersama arwah ibu. Memang masih jelas dan akan terus menjadi satu nostalgia yang sangat manis dalam hidupku.

"Semua itu hanya andaian orang saja. Mungkin ada yang mengalaminya sebab tidak ada yang mustahil dalam kekuasaan Allah mengurniakan rahmat kepada hambanya yang betul-betul ikhlas.Tetapi kita mesti berlandaskan dalil-dalil yang nyata dari Al-Quran dan Hadith. Sebagaimana sebuah hadits, dari Watsilah bin al-Asqo’ dari Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam:
“Lailatul qadar adalah malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi setan)” (HR. at-Thobroni dalam al-Mu’jam al-Kabir 22/59 dengan sanad hasan)" Terangku panjang lebar.

"Ummu pernah dapat malam Lailatul Qadar?" Hafidz bertanya dengan penuh pengertian.
"Masa tu...Ummu baru habis belajar di UPM dan dapatlah berRamadhan sepenuhnya bersama keluarga. Menjadi kebiasaan kami sekeluarga untuk bersiap-siap ke masjid untuk solat subuh berjemaah selepas saja sahur. Malam itu adalah malam yang ke 27. Ummu berada di perkarangan rumah sambil menunggu arwah atok dan adik-beradik yang lain. Sebaik sahaja Ummu mendongak ke langit, terus rasa sangat terharu dan air mata terus menitik-nitik tanpa henti. Ummu sendiri tidak dapat tafsirkan perasaan ketika itu. Langit mempamerkan sesuatu yang tak pernah lagi Ummu melihatnya. Bukan awan...tapi sejauh mata menjangkau langit, seluruh langit nampak seperti berbalam-balam. Bagai sisik-sisik ikan gambarannya di sekeliling bulan sabit yang bercahaya. Pernah Ummu mendengar dari ceramah ustaz yang mengatakan bahawa tanda-tanda malam Lailatul Qadar ialah langit kelihatan berbalam-balam menjelang subuh kerana terlalau banyak para malaikat yang berzikir kepada Allah pada malamnya dan mereka turun ke bumi dan naik ke langit menjelang subuh. Sayap-sayap dan tubuh mereka yang banyak itulah menyebabkan langit kelihatan berbalam-balam dan juga menutupi dan menghalang cahaya mentari hingga kelihatan suram pada siangnya." Ceritaku mengimbau kisah yang pasti tak dapat ku lupakan.

"Apa doa Ummu ketika itu?" Risik Hafidz penuh keterujaan mendengar kisahku.
"Cepat-cepat Ummu panggil ahli keluarga untuk sama-sama berdoa. Banyak yang ibu doakan pada mlam itu. Menjadi perempuan yang soleh sudah pastilah. Tapi yang paling jelas ialah Ummu memohon jodoh seorang suami yang soleh dan dapat membimbing Ummu menjadi seorang isteri dan ibu yang soleh" Sambungku lagi.


Tidak lama kemudian Ummu dirisik abah. Prosesnya sangat mudah. Ummu berikan 3 syarat iaitu
-seorang yang soleh dan hidupnya untuk Allah
-seorang pemimpin dan boleh memimpin isteri-isterinya
-seorang yang mampu memberi zuriat yang bakal menjadi pemimpin alam

Jelas abah miliki lebih dari itu. Jesteru itu potrait Ummu diserahkan sebagai pengganti diri dan Ummu sendiri tidak pernah melihat dan mengenali abah sebelum kami diijabkabulkan. Pernah arwah atok melawak, bagaimana kiranya bakal suami itu cacat anggota badan, bisu..ke..., sumbang ke...apa-apa sahaja yang boleh menyakitkan hati. Ummu sudah pasrah pada Allah dan jodoh itu datang sebaik sahaja peristiwa malam 27 Ramadhan. Ummu sudah pasti dan jawapan setuju dari Ummu itu terus disusuli dengan akad nikah selang beberapa hari selepas itu. Akad dilangsungkan dan Ummu hanya bersetuju di sebalik tabir. Selepas selesai segalanya, arwah atok memanggil Ummu untuk melihat suami buat pertama kali. Perkahwinan kami tiada kenduri besar dan ambil yang wajib sahaja. Arwah atok adalah seorang yang solih dan faham sangat selok belok perkahwinan yang dituntut oleh Allah. Suasana akad nikah kami sedikit pun tidak dicemari dengan kehadhiran mereka yang bakal mengurangkan berkahnya. Juga tidak dicemari dengan adat istiadat yang akan meninggalkan kesan hitam dalam kesucian majlis akad. Ummu sungguh bertuah kerana ahli keluarga sangat faham. Arwah nenek adalah anak tunggal kepada seorang tok guru di kampung Ummu. Setiap malam selasa, beliau akan membaca kitab dan ramailah orang kampung datang mendengar bacaan itu. Ketika itu Ummu masih terlalu kecil tapi masih boleh ingat cahaya pelita dan lampu gasoline menerangi ruang tamu. Ketika itu masih tak ada bekalan elektrik dan telaga adalah merupakan sumber utama air kami. Hafidz kena sedar bahawa Hafidz adalah dari keturunan orang soleh yang mencintai Allah. Segala tindak tanduk Hafidz mestilah sentiasa kearah yang sama iaitu mengenal dan mencintai Allah dengan sebenar-benar kenal dan sebenar-benar cinta."
Begitu kusyuk Hafidz mendengar ceritaku. Semoga apa yang disampaikan di dinihari yang hening dan syahdu itu meresap ke kalbunya.

"Habis...apa yang terbaik untuk Hafidz doakan?" Suara Hafidz serak, penuh rasa terharu mungkin.
"Mari kita sama-sama berdoa." Ajakku.
"Ya Allah yang mencipta segala yang ada di langit dan di bumi. Tuhan yang Maha Esa dan Maha Penyayang lagi Maha Pengasih. Jadikan aku hamba yang soleh dan mencintai Mu lebih dari segala. Ampunkan dosaku dan kedua orang tuaku dan semua ahli keluarga dan semua umat Islam baik yang hidup mahu pun yang mati, terangkan hatiku dengan hikmahmu, murahkan rezekiku dalam melaksanakan tugasku sebagai seorang khalifahmu, permudahkah segala urusanku dalam mencintaimu" Hafidz mengikuti setiap patah perkataanku.
"Selebihnya Hafidz boleh tambah sendiri apa sahaja hajat Hafidz" Tambahku....

Malam ini, malam sebelumnya dan malam yang bakal menjelang....tiada siapa tahu kepastian bilakah malam Lailatul Qadar. Tetapi bagi mereka yang ikhlas mencari seperti yang dituntut oleh Allah dan Rasul,  hati kecil mereka dapat merasakan kelainan dan keistimewaan malam yang penuh berkat itu. Wallahualam.

Tidak lama kemudian, suara azan memecah suasana dinihari yang memang meninggalkan satu nostalgia buat diriku dan juga Hafidz.


***********************************



Kepentingan malam Lailatul Qadar:

 “Sesungguhnya Kami menurunkannya (Al Qur’an) pada suatu malam yang diberkahi. dan sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah.” (QS. Ad Dukhan [44] : 3-4).


“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Qur’an) pada malam kemuliaan.
Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?
Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.
Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.
Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.” [QS Al Qadar: 1 - 5]


Tanda-tanda Malam Lailatul Qadar:

1) Malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi setan)


Sebagaimana sebuah hadits, dari Watsilah bin al-Asqo’ dari Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam:
“Lailatul qadar adalah malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi setan)” (HR. at-Thobroni dalam al-Mu’jam al-Kabir 22/59 dengan sanad hasan)



Udara dan angin sekitar terasa tenang. Sebagaimana dari Ibnu Abbas, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لَيْلَةُ القَدَرِ لَيْلَةٌ سَمْحَةٌ طَلَقَةٌ لَا حَارَةً وَلَا بَارِدَةً تُصْبِحُ الشَمْسُ صَبِيْحَتُهَا ضَعِيْفَةٌ حَمْرَاء
Lailatul qadar adalah malam yang penuh kelembutan, cerah, tidak begitu panas, juga tidak begitu dingin, pada pagi hari matahari bersinar lemah dan nampak kemerah-merahan.”

2) Malaikat menurunkan ketenangan sehingga manusia merasakan ketenangan tersebut dan merasakan kelezatan dalam beribadah, yang tidak didapatkan pada hari-hari yang lain. Pada malam itu malaikat jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.

3) Manusia dapat melihat malam ini dalam mimpinya sebagaimana terjadi pada sebagian sahabat.

4) Matahari akan terbit pada pagi harinya dalam keadaan jernih, tidak ada sinar.
Dari Abi bin Ka’ab bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda yang artinya,”Shubuh hari dari malam lailatul qadar matahari terbit tanpa sinar, seolah-olah mirip bejana hingga matahari itu naik.

5) Orang yang beribadah pada malam tersebut merasakan lazatnya ibadah, ketenangan hati dan kenikmatan bermunajat kepada Rabbnya tidak seperti malam-malam lainnya.

6) Bulan nampak separuh bulatan
Abu Hurairoh radliyallahu’anhu pernah bertutur: Kami pernah berdiskusi tentang lailatul qadar di sisi Rasulullah shallahu’alaihi wa sallam, baginda bersabda,
“Siapakah dari kalian yang masih ingat tatkala bulan muncul, yang berukuran separuh nampan.” (HR. Muslim)


Bilakah berlakunya malam Lailatul Qadar:

Lailatul Qadar itu terjadi pada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan, sebagaimana sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِى الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ
Carilah lailatul qadar pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhan.” (HR. Bukhari)
Terjadinya lailatul qadar di malam-malam ganjil itu lebih memungkinkan daripada malam-malam genap, sebagaimana sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِى الْوِتْرِ مِنَ الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ
Carilah lailatul qadar di malam ganjil dari sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.” (HR. Bukhari)
Terjadinya lailatul qadar di tujuh malam terakhir bulan ramadhan itu lebih memungkinkan sebagaimana hadits dari Ibnu Umar bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
الْتَمِسُوهَا فِى الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ - يَعْنِى لَيْلَةَ الْقَدْرِ - فَإِنْ ضَعُفَ أَحَدُكُمْ أَوْ عَجَزَ فَلاَ يُغْلَبَنَّ عَلَى السَّبْعِ الْبَوَاقِى
Carilah lailatul qadar di sepuluh malam terakhir, namun jika ia ditimpa keletihan, maka janganlah ia dikalahkan pada tujuh malam yang tersisa. (HR. Muslim)
Dan yang memilih pendapat bahwa lailatul qadar adalah malam kedua puluh tujuh sebagaimana ditegaskan oleh Ubay bin Ka’ab radhiyallahu ‘anhu. Namun pendapat yang paling kuat dari berbagai pendapat yang ada sebagaimana dikatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari bahwa lailatul qadar itu terjadi pada malam ganjil dari sepuluh malam terakhir dan waktunya berpindah-pindah dari tahun ke tahun. Mungkin pada tahun tertentu terjadi pada malam kedua puluh tujuh atau mungkin juga pada tahun yang berikutnya terjadi pada malam kedua puluh lima tergantung kehendak dan hikmah Allah Ta’ala. Hal ini dikuatkan oleh sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,
الْتَمِسُوهَا فِى الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِى تَاسِعَةٍ تَبْقَى ، فِى سَابِعَةٍ تَبْقَى ، فِى خَامِسَةٍ تَبْقَى
Carilah lailatul qadar di sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhan pada sembilan, tujuh, dan lima malam yang tersisa.”  (HR. Bukhari)




Petua oleh  Imam Ghazali dan lain-lain ulama untuk cari mencari malam Lailatul Qadar:

Jika awal ramadhan jatuh pada hari:
I) Ahad atau rabu-- malam qadar dijangka berlaku pada malam 29 ramadhan
II) Isnin - malam qadar dijangka berlaku pada malam 21 ramadhan;
III) Selasa atau jumaat - --malam qadar dijangka berlaku pada malam 27 ramadhan;
IV) Khamis--- malam qadar dijangka berlaku pada malam 25 ramadhan;
V) Sabtu--- malam qadar dijangka berlaku pada malam 23 ramadhan
Kata sheikh abu hassan bahawa mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan lailatul qadar pada malam yang tepat mengikut petua diatas.
Berdasar petua di atas, insyaallah malam qadar jatuh pada malam ke 25 ramadhan bersamaan dengan malam selepas siang 7 hb oktober 2007.
Walau bagaimanapun, janganlah ibadat pada malam ini sahaja, carilah malam qadar pada malam-malam ganjil yang lain juga!!!!

Tanda-tanda orang yang telah mendapat malam Lailatul Qadar:

Ada 4 tanda bagi mereka yang telah mendapat berkat malam Lailatul Qadar.

1) Mereka senantiasa ingin berusaha menjadi yang terbaik di mata Allah maupun kepada manusia. Selalu mengerjakan yang terbaik di mata Allah.

2) Selalu merasakan mereka masih kurang dalam beribadah. Padahal ibadah wajib, seperti solat dan puasa serta ibadah sunah seperti tahajud dan tarawihnya tidak pernah ketinggalan.

3)Dalam pergaulan dengan sesiapa pun, baik dengan golongan atasan atau golongan bawahan, mereka senantiasa menjadi orang yang biasa-biasa saja.Tidak meninggi diri kepada golongan bawahan dan juga tidak merendah diri kepada golongan atasan.

4) Mukanya bercahaya dan 'bersinar'. Sesiapa memandangnya akan rasa sejuk dan seronok. Muka yang bercahaya ini tidak akan diperolehi dengan solekan atau apa saja yang boleh mencantikkan wajah. Cahaya ini adalah cahaya iman dan kurniaan Allah.




Catatan:
Hikmah Allah menyembunyikan pengetahuan tentang terjadinya malam lailatul qadar di antaranya adalah agar ada perbezaan antara orang yang sungguh-sungguh untuk mencari malam tersebut dengan orang yang malas. . Hal ini juga sebagai rahmat Allah agar hamba memperbanyak amalan pada hari-hari tersebut dengan demikian mereka akan semakin bertambah dekat denganNya dan akan memperoleh pahala yang amat banyak. Semoga Allah memudahkan kita memperoleh malam yang penuh keberkahan ini. Amin Ya Sami’ad Da’awat.


Menurut imam Fakhrurrazi bahwa Allah menyembunyikan malam lailatul qadar dari pengetahuan kita sebagaimana Dia menyembunyikan segala sesuatu yang lain. Dia menyembunyikan keredhaanNya pada setiap ketaatan sehingga timbul dalam diri kita keinginan untuk melakukan semua ketaatan atau ibadat itu. Begitu juga Dia menyembunyikan kemurkaanNya pada setiap perkara maksiat agar kita berhati-hati dan menjauhi segala maksiat dan tidak memilih antara dosa besar dan kecil untuk melakukannya kerana dosa kecil jika terus dilakukan secara berterusan akan menjadi dosa besar jika kita tidak bertaubat dan berusaha meninggalkannya. Dia menyembunyikan wali-waliNya agar manusia tidak terlalu bergantung kepada mereka dalam berdoa sebaliknya berusaha sendiri dengan penuh keikhlasan dalam berdoa untuk mendapatkan sesuatu daripadaNya kerana Allah menerima segala doa orang yang bersungguh-sungguh dan tidak mudah berputus asa. Dia menyembunyikan masa mustajab doa pada hari Jumaat supaya kita berusaha sepanjang harinya. Begitulah juga Allah menyembunyikan penerimaan taubat dan amalan yang telah dilakukan supaya kita sentiasa istiqamah dan ikhlas dalam beramal dan sentiasa bersegera dalam bertaubat. Demikianlah juga dengan penyembunyian malam lailatul qadar agar kita membesarkan dan menghidupkan keseluruhan malam Ramadhan dalam mendekatkan diri kepadaNya bukan hanya sekadar menunggu malam lailatu qadar sahaja untuk beribadat dan berdoa. Tetapi inilah penyakit besar yang menimpa umat Islam yang menyebabkan malam-malam Ramadhan lesu kerana mereka hanya menanti malam yang dianggap malam lailatul qadar sahaja untuk beribadat. Kerana mengejar kelebihan lailatul qadar yang mana kita tidak mengetahui masanya yang tertentu menyebabkan kita terlepas dengan kelebihan Ramadhan itu sendiri yang hanya datang setahun sekali.

Wallahualam


sumber:
http://www.wonosari.com/t5962-antara-tanda-tanda-lailatul-qadar
http://rumaysho.com/belajar-islam/amalan/2692-mengenal-tanda-tanda-malam-lailatul-qadar.html
http://suhaimy.org/agama/tanda-tanda-berlaku-malam-lailatul-qadar/

Sunday, August 21, 2011

NEVER -ENDING ADVENTURES IN MANGROVE JUNGLE.

(GUIDANCE CORNER)







Selalunya homeschool berakhir tepat pukul 12.30 tengahari. Tapi hari ini Hafidz minta pelepasan awal. Ada kerja katanya. Hafidz bergegas ke dapur mengambil beg plastik. Seluar panjangnya disentengkan pendek. "Nak kemana ni....?"
"Nak ke hutan bakau..." Jawab Hafidz pendek.
"Buat apa kat hutan ....sorang-sorang pula tu..." Tanyaku dengan nada menyelidik anak bongsu sorang ni..
"Macam biasalah....macam-macam ada. Burung, ketam, udang, ular, siput sedut, siput kepah dan banyak lagi" Hafiz menjawap sambil keluar ke beranda depan.
"Tunggu....nak ikut" Jeritku sambil mencapai kamera. Kali ini aku nak rakam aktivitinya.Kerap sangat dia ke hutan bakau ni...

Kami pun mula berjalan ke arah hutan bakau yang memang luas di sekeliling perkampungan kami. Kali ini Hafidz menghala ke sebelah Utara dari teratak FCU. Kedudukannya bertentangan dengan laut di depan rumah kami. Di sekeliling adalah belukar yang sangat tinggi. Makin lama jalan makin tinggi belukar ini hingga tenggelam diriku dan Hafidz. Kalau tak biasa memang boleh sesat. Akulah tu....Si Hafidz ni..tak mungkin sesat sebab hutan bakau adalah dewan pembelajaran kendirinya. Setiap kali dia balik, berbagai-bagai cerita penerokaannya. Kadang pasal burung dan sarang burung yang sangat digemarinya. Kadang pasal ular.....ini yang membimbangkanku. Hafidz kata ular bakau tak bahaya. Memandai sungguh dia buat penjelasan. Selagi dipanggil ular, mana tak bahayanya. Kadang-kadang dia jejak biawak. Ini pun juga kegemarannya. Dia nak tahu kat mana biawak itu bersarang dan apa makanannya. Dia nak tahu saiz yang paling besar dalam hutan bakau ni....Adakah sebesar biawak komodo seperti di Komodo Island di Indonesia. Macam-macamlah si Hafidz ni...

" Masih jauh lagikah kita...?" Tanyaku yang mula rasa resah takut sesat. Bau paya bakau meresap ke dalam hidungku. Nak kata busuk...tak juga tapi satu macamlah. Padanlah baju siHafidz selalu kena putar dengan sabun dengan lebih lama setiap kali dia buat discoveries di hutan bakau ni..Nak berjalan pun agak sukar kerana selut makin tebal. Hampir nak tenggelam but yang ku pakai...Relax aje si Hafidz dengan kaki ayamnya.
"Memang lasak sungguh anak aku ni..." Bisik hatiku yang mula rasa menyesal juga ikut si Hafidz. Jauh disudut hati, memang nekad untuk tahu apa yang selalu dilalui oleh anak bongsu sorang ni...Sebagai ibu, kita kena tahu tempat-tempat yang selalu anak kita bersantai. Hafidz memang seorang anak yang suka kepada penerokaan kendiri. Dia tak perlu ada geng. Mungkin kerana abang-abang dah besar-besar. Mereka dah lalui semua ini. Ini giliran dia pula walaupun seorang diri. Walaupun Tajrid hampir sebaya dengannya, tapi...personaliti mereka agak berbeza. Kehidupan kampung bagai syurga bagi Hafidz. Segalanya akan dia teroka sampai habis. Ingatkan bila dah remaja dia akan berpaling arah minat pada benda yang lain. Lagi besar lagi panjang langkahnya meneroka alam. Memang dia seorang anak yang berani walaupun sering aku sebagai ibu menyoal selidik setiap pergerakannya.

Kadang-kadang keberaniannya agak melampau bagiku. Apa tidaknya, dia berenang seorang diri sampai ke tengah lautan. Memang aku sering berpesan agar berteman bila di lautan. Alasannya ringkas, tak ada siapa nak teman, lagipun tak ada apa-apa. Sering dia bertanya bilalah ayahnya akan membenarkan dia pergi menangkap ikan di lautan seperti abang-abangnya pernah lalui. Tak sabar betul dia nak teroka lautan. Semua abang-abangnya dah merasa kehidupan nelayan. Kami tumpangkan mereka dengan Pak cik nelayan sebagai pelatih. Mereka kerja tanpa gaji. Ini adalah antara ilmu ikhtiar hidup yang kami terapkan pada semua anak lelaki. Mereka mesti berani samaada di lautan mahupun di darat. Tujuannya untuk mereka mahir dengan lautan hingga sebati dengan mereka. Di mana sahaja mereka tercampak, tiada apa yang dapat mencacatkan kehidupan mereka dengan izin Allah.

Sering selepas subuh, dia akan keluar meronda-ronda keadaaan kampung sekeliling. Masa tu....masih gelap. Dia akan bawa lampu suluh kecilnya. Sambil jalan, sambil habiskan wirid ayat limanya 40 kali. Ini adalah amalan kami selepas subuh. Gandingan ayat-ayat hebat ini sudah cukup sebagai senjata samaada rohani dan jasmani. Agaknya sebab dia keluar sambil baca wirid, aku tak gusar sangat.
" Apa yang Hafidz buat ronda kampung-kampung? " Pernah aku lontarkan soalan ini kerana pelik sangat hobi siHafidz ni...
" Tengok suasana subuh. Ada rumah yang dah cerah sebab ahlinya solat subuh. Ada juga yang gelap gulita dan ada juga yang baca Quran dan macam-macam" Jawab Hafidz.
Memang Hafidz berhati masyarakat. Abang-abangnya selalu gelar dia SULTAN HARUN AL-RASHID yang selalu tinjau kehidupan rakyatnya pada waktu malam. Selagi benda itu tak mudarat, aku sebagai ibu kena sokong sambil berpesan apa-apa kemungkinan. Yalah....sekarang ni macam-macam. Kalau dulu, kita takut anak dara kita diapa-apakan kalau sendirian keluar. Kini...anak teruna pun...kena risau juga. Memanglah ini pemikiran negative tapi sebagai ibu, aku ceritakan macam-macam kisah yang pernah berlaku agar anak bujang sedar keadaan sekeliling mereka. Ilmu itu kan penting..dari jahil segala.



Akhirnya.....sampailah ke dewan penerokaan Hafidz. Belakang tulah belukar bakau yang tebal yang baru kami redahi. Lama juga perjalanan tu...sebab sempat aku mengelamun jauh dalam fantasi fikiranku. Tergamam aku dengan kecantikan yang luar biasa ini. Banyak pokok-pokok bakau memagari sepanjang anak sungai yang kelihatan seperti agak kering. Sebenarnya bila air laut pasang, sungai ini akan jadi sebuah sungai yang besar juga. Yang paling menonjol ialah akar-akar bakau yang sungguh unik. Sepi sungguh hutan ini. Sesekali bunyi kicauan burung. Sebagai ibu, hatiku berdetik, bahaya tak anakku seorang diri di sini? Kalau aku...upah beribu ringgit pun tak akan aku berani berseorang diri dalam hutan bakau yang nampak seperti tak pernah dijejak manusia selain anakku..Hai..beraninya kau Hafidz. Dia anak lelaki. Aku cuba ingatkan diriku sendiri. Dia kena berani untuk jadi pemimpin. Bertuahlah ada anak seberani ini. Ditambah dengan ilmu kerohanian, ceruk dunia manapun dia tak akan gentar. Inilah ciri-ciri pemimpin. Aku akur...apa yang dibuat oleh si Hafidz memang tepat.Sebagai ibu....aku akan terus berdoa dan berdoa untuknya.

" Ada buaya tak....?" Soalan celuparku yang tak dapat dibendung kerana suasana sepi hutan itu ada persamaan dengan hutan yang penuh buaya dalam salah satu siri discoveries yang pernah aku tonton.

" Ada...sebab tu...kena hati-hati.." Jawab Hafidz ringkas.
" Hah????" Terkejut besar aku.
"Mana ada....." Ketawa besar si Hafidz melihat gelagatku .
"Biawak banyaklah...." Tawa besarnya bergema melangkaui hutan bakau yang sejak tadi sunyi sepi meruntun jiwaku.


Oh....Ini rupanya. Mencari kepah dan siput sedut. Terjawab teka-teki dihati ini. Setahu aku hanya di kawasan hutan bakau di sekeliling rumahku aje ada kepah dan siput sedut sebab ada air laut yang banyak.
"Kat sini lagi banyak ummu..." Hafidz beri penerangan.
"Tak ramai orang yang kutip di sini. Mereka tak tahu kat sini ada banyak. Hafidz nak makan gulai siput buat berbuka puasa nanti. Ummu masakkan ya..." Pujuk Hafidz.
Wah...dah lama tak makan gulai siput kuning berdaun kadok. Memang kegemaran keluarga kami.



Terbongkok-bongkok Hafidz mengutip siput dan kepah. Dalam masa sekejap aje...dah penuh plastik yang dibawanya.
" Kita kena cepat sebelum air pasang. Selepas air pasang, siput-siput ini tenggelam dalam selut. Tunggu esok pula baru dia muncul atas daratan macam ni..." Prof. Hafidz memulakan kuliah tentang hutan bakau kepada ku. Dia cukup mahir dengan hutan bakau. Segalanya nampak senang baginya. Bagai sifir yang sudah termeteri dalam fikiran bila di tanya, sepantas itulah jawapan. Aku bangga dengan penerokaan kendirinya. Memang aku tak dapat menjadi gurunya bila berada dalam dewan kuliah alam yang luas ini. Aku terbatas dalam bilik darjah yang sempit samaada di depan komputer atau ceruk dapur semasa cooking class. Ah!! Anak bongsuku dah remaja. Rasanya baru setahun lalu aku memulakan homeschool (2010) dan dia masih anak kecil. Kini dia lebih tinggi dariku dan ilmunya juga sudah melebihiku dalam banyak perkara. Kini dia bukan lagi anak murid totalku tapi juga adalah guruku....terutama dalam hutan bakau yang indah dan sunyi sepi ini. Sekali lagi aku tenggelam dalam realiti yang mesti aku akui.





Wah...cantiknya!! Bunga apa ni....cepat-cepat aku rakam keindahannya. Walaupun bunga ini taklah secantik bunga ros di gardenku tapi ia amat menyerlah dalam hutan bakau yang rata-rata hijau dan kelabu selut warna sekelilingnya.
" Itu bukan bungalah Ummu!! Kalau nak kenal...itulah buah nipah. Separuh buahnya dah dimakan burung."   Sekali lagi Prof. Hafidz menunjukkan terrornya tentang ilmu hutan bakau.         
" Banyak pokok nipah di sini..Bolehlah kita buat nira nipah untuk homeschool class." Aku buat cadangan.
"Memang Hafidz nak buat nira nipah tapi....pokok kat sini tak berapa selamat bila air pasang dalam. Hafidz ada jumpa lokasi yang lebih baik dan pokoknya jauh lebih besar."
Memang dia dah mahir dengan suasana hutan bakau di sekitar ini. Sudah jauh penerokaannya hingga dia tahu setiap lokasi untuk setiap benda. Tak sia-sialah dia selalu ke hutan bakau. Bisik hatiku...yang selalu bimbang setiap kali Hafidz meneroka hutan sebelum ini.


Selepas habis kutip siput dan kepah, Hafidz mengajak aku ke satu lokasi yang agak kering. Tak banyak pokok bakau di situ dan seperti padang layaknya.
"Nampak tak...gunung-gunung berapi kecil tu...." Hafidz menuding ke satu arah yang agak tersembunyi.
"Itu adalah sarang ketam batu di sekitar hutan bakau ini. Masa ni...kebanyakan mereka berada dalam sarang sebab cuaca panas. Pagi-pagi dan petang-petang...barulah ketam-ketam ini berkeliaran cari makan." Wah....ceramah memanjanglah Prof.Hafidz ni....Mentang-mentanglah dia tahu ibunya jahil tentang hutan bakau.



Yang ini lagi tinggi gunungnya. Masyaalllah....Allah ajar ketam-ketam ini buat sarang yang sungguh unik. Aku cuba ketuk-ketuk sarang itu...Kukuh buatannya. Tanah liat tu...dah jadi macam semin. Keras semacam.



Yang ini agak luas lubangnya. Tentu penghuninya seekor ketam yang besar. 

"Kenapa kita tak boleh makan ketam batu ni...." Tanya Hafidz.
Sebab...ketam jenis ini hidup 2 alam. Binatang yang hidup 2 alam macam katak dan ular, haram kita makan. Mesti ada sebab-sebab tertentu Allah haramkan kita memakannya. Macamlah babi yang sangat banyak cacing dan virus dalam dagingnya.
" Ketam kat laut pun boleh hidup atas darat dan kita boleh makan. Apa bezanya dengan ketam ini?" Soal lagi Hafidz yang masih tak puas hati dengan jawapan ketam batu adalah binatang 2 alam manakala ketam kat tepi pantai pula binatang hidup dalam air saja.












Waktu zohor dah hampir tiba. Bergegas kami tinggalkan lokasi ketam dan siput sedut. Kalau lambat, ketinggalanlah solat berjemaah. Dalam perjalanan pulang kami terserempak dengan seorang penduduk kampung. Baru kini kami nampak kelibat manusia setelah hampir 2 jam meneroka hutan bakau. Mak cik ini pun kutip siput sedut juga. Sebakul penuh siput buat santapan keluarga malam nanti berbuka puasa. Nampaknya...menu kami semacamlah....Mungkin dia buat gulai siput jenis lain...

 Sebaik sahaja selesai solat Zohor, Hafidz terus ke komputer. Selalunya begitulah apabila dia buat penerokaan di hutan bakau. Kalau dia pergi cari burung, bila balik rumah mesti search macam-macam burung yang dia nampak di hutan. Kali ini...pasal ketam. Dia masih tak puas hati tentang ada ketam yang boleh di makan dan ada yang tak boleh dimakan.


photo 1


Photo 2

 Hai Prof. Hafidz yang banyak tanya, sila lihat kedua-dua foto ketam di atas. Sekali imbas memang nampak sama saja ketam ni. Yang bezanya ialah bentuk pasangan kaki yang terbelakang sekali.

Ketam dalam photo 1, kaki belakang sekali berbentuk leper di hujungnya. Ini adalah kaki untuk berenang. Jadi ketam ini memang hidup di air sahaja. Kalau hidup di darat pun sekitar 3-4 hari aje.Jika lebih dari itu di atas darat maka ketam ini akan mati. Ini adalah kerana ketam ini mempunyai insang yang besar dan luas untuk menyimpan air dan bernafas melaluinya. Jika insangnya kehabisan air maka ketam ini akan mati di darat.
Ketam ini hukumnya HARUS dimakan.

Cuba perhatikan pula ketam dalam photo 2. Kaki belakangnya sama sahaja bentuk dengan kaki yang depan-depan. Semuanya berbentuk tajam. Ketam jenis ini memang boleh hidup di dalam air dan juga di darat samaada air laut atau air payau.Malah bentuk kakinya yang tajam kesemuanya membolehkan dia panjat pokok dan juga dinding. Malah ada ketam yang boleh kopek buah kelapa.Ketam jenis inilah yang HARAM hukumnya kalalu dimakan sebab mereka hidup 2 alam.

" Oh....Dalam bilik air kita pun ada seekor ketam yang hidup dalam lubang dinding. Dah besar ketam tu...Banyak bulan juga dia jadi penghuni tetap bilik air. Kakinya tajam semua dihujung.Sebab itu dia boleh panjat tiang rumah dan masuk ke dalam bilik air ikut lubang air."  Hafidz mengiakan ilmu yang baru aku sampaikan.

Crab Kong, Ketam Terbesar di Dunia

Ketam terbesar di dunia yang dijuluki Crab Kong berhasil ditangkap seorang nelayan di Jepun. Ketam  yang masuk dalam keluarga colossus crustasean bergaris tengah tiga meter ini ditangkap seorang nelayan di daerah Heda di teluk Suraga sebelah barat Tokyo, Jepun. Ketam raksasa ini malah diperkirakan masih anak-anak. Crab Kong yang beratnya 15 kg ini berumur 40 tahun. Apabila kepiting selebar 3 meter ini telah dewasa, kesepuluh capitnya bisa untuk mengangkat sebuah mobil.

Awalnya, nelayan yang identitinya dirahasiakan itu bermaksud untuk menjual ketam raksasa ini untuk makan malam. Untungnya, peneliti kehidupan laut di Weymouth, Inggeris, menyelamatkan ketam raksasa itu. Crab Kong akan dipelihara dirumah barunya di Munich, Jerman.
"Kong pasti sangat menarik untuk dilihat. Bahkan lebih besar daripada ketam  terbesar sebelumnya, Crabzilla," kata Robin James, peneliti di Sea Life




 KETAM KELAPA:
Besarnya ketam ini.....


Ketam kenari, Birgus latro, atau disebut Kepiting Kelapa merupakan artropoda darat terbesar di dunia. Meskipun disebut ketam/kepiting, hewan ini bukanlah ketam/kepiting. Ketam ini merupakan jenis umang-umang yang sangat maju dalam hal evolusi. Jadi mungkin ia lebih tepat disebut umang-umang kenari, namun demikian penduduk kepulauan Maluku sudah menyebutnya ketam kenari. Ketam ini dikenal karena kemampuannya mengupas buah kelapa dengan capitnya yang kuat untuk memakan isinya. Ia satu-satunya spesies dari genus Birgus.
Ia juga disebut dalam bahasa Inggris "terrestrial hermit crab" (umang-umang darat) karena penggunaan kulit keong oleh umang muda; tetapi, ada juga umang darat lain yang tidak menanggalkan kulit keongnya setelah dewasa. Hewan ini - khususnya genus Coenobita yang masih berkerabat dekat - biasanya disebut "umang-umang darat"; karena dekatnya kekerabatan antara Coenobita dan Birgus maka istilah "umang-umang darat" ini biasanya mengacu pada anggota famili Coenobitidae.







Inilah siput dan kepah yang sudah dibersihkan oleh Hafidz. Banyak jugalah...cukup untuk santapan sekeluarga. Selepas solat zohor, dia potong hujung siput-siput tu dan pergi kutip daun kadok di garden. Dah ready untuk buat gulai siput sedut.



Ha...Inilah rupa gulai siput sedut daun kadok. Baunya memang menyelerakan. Warna kuning kunyit hidup memang menyerlah terang di sulami dengan warna hijau daun kadok. Kalau kat kampong masa kecil-kecil dulu, arwah mak akan masukkan ubi gadung sekali. Memang sedap hingga menjilat jari. Bersyukurlah dengan nikmat Allah. Selalu ingatkah Hafidz dan anak-anak tentang penderitaaan warga Palestin dan warga Somalia yang tengah dilanda kemarau teruk hingga beratus-ratus kanak-kanak mati kebuluran.


Wednesday, August 17, 2011

HEY!! LET'S TRAVEL WITH ME TO INDIA TO EAT DELICIOUS THOSAI......



Yesterday, our homeschooling made travel and learning via internet to India during our history class. Amazing, although 81% of its people are Hindu, India also is the home of more than 138 million Muslims--one of the world's largest Muslim populations. The Muslims are about 12% of India's population. But their influence on the Indian society was much stronger. The main reason was that there were many Muslims rulers in different parts of India.

Islam spread across the subcontinent over a period of 700 years. In the 10th and 11th centuries, Turks and Afghans invaded India and established the Delhi Sultanate. In the early 16th century, Babur, a Turkish-Mongol adventurer and distant relative of Timurlane and Genghis Khan, established the Mughal Dynasty, which lasted for 200 years.







Zahiruddin Muhammad Babur founded the Mughal 
Empire in India (1605- 1707)
Babur is rightly considered the founder of the Mughal Empire, even though the work of consolidating the empire was performed by his grandson Akbar. Babur, moreover, provided the magnetic leadership that inspired the next two generations.
Babur was a military adventurer of genius and an empire builder of good fortune, with an engaging personality. He was also a gifted Turki poet, which would have won him distinction apart from his political career, as well as a lover of nature who constructed gardens wherever he went and complemented beautiful spots







It was thus a precarious heritage that Babur passed on to his son Humayun. In 1630, when Humayun became deathly ill, Babur is said to have offered his life to God in exchange for Humayun's, walking seven times around the bed to complete the vow. Humayun recovered and Babur's health declined, and Babur died the same year.
Babur is rightly considered the founder of the Mughal Empire, even though the work of consolidating the empire was performed by his grandson Akbar.


 **************************************************

The second interesting fact about India was its food. One of the famous one is DOSA. Dosa is also popular in Malaysia and Singapore, where the name THOSAI is more common. Thosai is a fermented crepe or pancake made from rice batter and black lentils. It is a staple food in the southern Indian states of
-Andhra Pradesh
-Karnataka
-Kerala
-Tamil Nadu



4 Southern Indian states that famous with  Thosai


MAKING THOSAI FOR OUR BREAK FASTING:

This was my first cooking class since Ramadhan.  My mom choosed Thosai recipe since we just learnt about  India and its famous food. Wow!  Making Thosai was not that easy. We need experience and only the expert can produced a good thosai.  Since this was our first time, we tried our best and ask Allah for guidance. At last…..Alhamdulillah, even it was not a perfect  thosai, I really enjoyed it for my break  fasting. Yummy!!!


FCUHOMESCHOOLING COOKING CLASS


MAKING POTATO MASALA

All potatoes had to be cut into smaller pieces before boiled it. 
Cut onions lengthwise. Chopped the tomatoes and slit the green chillies.


I really liked the taste of potato masala. The taste was really Indian style. 
Very different compare to Malay style of dishes.


POTATO MASALA:
7 potatoes
4med. sized onions
4 tomatoes
1 cup fresh or frozen green peas
cilanto for garnishing
1 quarter cup oil for frying
1 table spoon cumin seeds
3 table spoon urad dal
few curry leaves
12 green chillies
1 table spoon finely chopped ginger
1 table spoon turmeric powder
salt to taste
1. Pressure cook potatoes and cut/mash them. Cut onions lengthwise. Chop the tomatoes and slit the green chillies.
2. Heat oil in a pan. Add mustard seeds. When they splutter add cumin seeds fenugreek seeds and urad dal, and saute till urad dal turns golden brown in colour.
3. Now add the curry leaves and ginger and fry for a while.
4. Add turmeric powder and mix it well.
5. Add green chillies and chopped onions. Saute till the onions turn golden brown.
6. Now add the chopped tomatoes and peas and saute until tomatoes and peas are cooked. Now add potatoes and 1/2 a cup of water.
7. Add salt to taste. When it comes to a boil cover and cook it on a low flame for about 10 minutes.
8. Finally turn off the heat and garnish with chopped cilantro.


MAKING THOSAI

The soaked rice and urad dal were ready to be grind.











MAKING THOSAI:





  • Soak the long grain rice for 6-7 hours and urad dal for an hour.

  • Dry grind the Converted rice.

  • Grind the soaked rice to a coarse paste & urad to a fine paste.

  • Mix all three, add salt and let it ferment at least for a day.



  • MAKING CHICKEN TIKKA MASALA

    Add all the ingredients to marinate the chickens for more than 3 hours

    CHICKEN TIKKA MASALA:

    Ingredients

    1 cup yogurt
    • 1 tablespoon lemon juice
    • 4 teaspoons ground cumin
    • 2 teaspoon ground cinnamon
    • 4 teaspoons cayenne pepper
    • 4 teaspoons freshly ground black pepper
    • 2 tablespoon minced fresh ginger
    • 3 teaspoons salt, or to taste
    • 2 big chickens

    • 4 tablespoon butter or margarine
    • 2 clove garlic, minced
    • 3 jalapeno pepper, finely chopped
    • 5 teaspoons ground cumin
    • 5 teaspoons paprika
    • 3 teaspoons salt, or to taste
    • 1 (8 ounce) can tomato sauce
    • 1 cup heavy cream
    • 1/4 cup chopped fresh cilantro

    Directions

    1. In a large bowl,  lemon juice, 2 teaspoons cumin, cinnamon, cayenne, black pepper, ginger, and 4 teaspoons salt. Stir in chicken, cover, and refrigerate for at least 3 hour.

    2. Preheat a grill for high heat.

    3. Lightly oil the grill grate. Grill until the chicken juices run clear.

    4. Melt butter in a large heavy skillet over medium heat. Saute garlic and jalapeno for 1 minute. Season with 2 teaspoons cumin, paprika, enough sugar and 3 teaspoons salt. Stir in tomato sauce and yogurt. Simmer on low heat until sauce thickens, about 20 minutes. Add grilled chicken, and simmer for 10 minutes. Transfer to a serving platter, and garnish with fresh cilantro.



    Wala...At last everything from India was in my plate.
    2  cones of thosai, a portion of potato masala, one big piece
    of chicken tikka masala and a cup of coconut chutney.




    My break fasting....
    All thanks and praise are due to Allah and peace and blessings be upon 
    His Messenger for feed me with this delicious thosai.



    Tuesday, August 16, 2011

    SCHEDULE FOR FCU MEDIC PHASE 1 SEMESTER 1

    (GUIDANCE CORNER)

    http://healthy-lifestyle.most-effective-solution.com/2010/07/25/human-anatomy-stomach/
    http://www.webmd.com/digestive-disorders/picture-of-the-stomach
    http://www.enchantedlearning.com/subjects/anatomy/digestive/
    http://science.nationalgeographic.com/science/health-and-human-body/human-body/digestive-system-article/
    http://en.wikibooks.org/wiki/Human_Physiology/The_gastrointestinal_system
    http://kidshealth.org/parent/general/body_basics/digestive.html



     DIGESTIVE SYSTEM IN HUMAN:
    1) Mengenal dan menghafal semua organ-organ dalam digestive system (done)
    2) Mengkaji organ perut dengan lebih terperinci (done)
    3) Mengenal penyakit-penyakit di bahagian perut dan virus yang terlibat (done)
        -Acid Reflux (G.E.R.D) (done)
        -Gastric (done)
        -Peptic Ulcer (done)
        -Stomach cancer (done)
         Cause by Helicobacter pylori infection
    4) Sympston of the disease (done)
    5) Stomach test and treatment
    5) Alternative medicine
    6) Case study
    7) EXAM..

    FCU MEDIC'S FOOT NOTES:

    1)Digestive system;

    Human Digestive System Diagram:


    Human Digestive System Diagram

    The Human Digestive System Picture above,
    shows the relative positioning of various
    organs in the abdomen. Notice how the small
    intestine snakes back and forth, and how the
    large intestine also curves to accommodate it's
    length in the small space of the abdomen.
    A truly remarkable machine
    - The Human Digestive System.
      A. Digestion of food begins in the mouth with chewing and the action of saliva.















  • Food is physically broken into small pieces with the teeth and tongue and then swallowed.


    1. B. The swallowed food travels down a long tube called the esophagus into the stomach.















  • Food is moved down the esophagus by wavelike muscular contractions.


    1. C. The stomach is a highly flexible muscular bag about the size of an apple.















  • Food is mixed with acids to help break it down further. The acids also destroy most bacteria (if any) in the food.


  • Food is gradually turned into a liquid, which is released into the small intestine in small amounts.


    1. D. The small intestine is a thin tube of up to 7 meters long, which is so ingeniously made, that it presents an enormous surface area from which it extracts nutrients from the mixture.















  • Nutrients move across the small intestine wall into the bloodstream, where they are transported to the cells of the body, to be used for energy and building and repairing the body.


    1. E. The large intestine is about 1.5 meters long, containing undigested material including fibre, bacteria and other wastes that have been passed from the small intestine.















  • It's here, that water is extracted (recycled) and the waste material is finally processed before elimination.



  • MOUTH PART



    DIGESTION ACCESSORY ORGAN




    DIGESTION ACCESSORY ORGAN

    LIVER

    STOMACH

    What Is the Function of the Stomach?

    The stomach is a hollow organ composed of several strong muscular layers. It is located under the rib cage and connected at each opening to the esophagus and the small intestine, respectively. The stomach stores, mixes and digests the food that we eat and acts to protect us from infectious organisms we may have ingested.





    1. Function

      • After food is chewed and moistened in the mouth, it passes through the esophagus into the stomach. This is the second step in the digestion of everything you consume. Food is mixed with stomach acid and enzymes to break the food down into smaller pieces. This combination of food and stomach "juices" is called chyme. The stomach also stores food temporarily, releasing chyme in small amounts into the small intestine, where it is further broken down into nutrients to be absorbed into the body.

      2.Significance

      • In addition to breaking down food, stomach acid and enzymes also help to kill bacteria or other infectious organisms that you may have eaten. The stomach is protected from corrosive stomach acid by a layer of mucus lining its walls. This mucus layer also protects other internal organs from stomach acid. When the mucus lining is damaged, stomach acids can burn through the lining of the stomach and damage other organs in the body.

      3.Considerations

      • The majority of stomach ulcers are caused by a bacteria called Helicobacter pylori, or H. pylori. Symptoms of ulcers include a burning sensation in the stomach, feelings of "hunger" or aching a few hours after eating or during the night, or dark, black-colored stool. Antacids and medications that block stomach acid production are not adequate treatment for stomach ulcers caused by H. pylori. These treatments prevent stomach acid from damaging the lining of the stomach, but you need antibiotics to kill H. pylori. If you have symptoms of a stomach ulcer, talk to your doctor and make sure that you are tested for the presence of H. pylori.

      4.Warning

      • Stomach cancer is fairly rare and usually affects people over the age of 70. Risk factors include smoking, a family history of stomach cancer, a diet high in fatty, smoked or salted foods, and a history of stomach ulcers. Unfortunately, stomach cancer doesn't show clear symptoms. You may experience nausea, feelings of fullness or bloating, or stomach discomfort---all of which can also be symptoms of ulcers or indigestion. If you are concerned, talk to your doctor about your risk factors for stomach cancer and whether you need to be tested.

      5.Prevention/Solution

      • Eat a diet low in fat and high in fresh fruits and vegetables and whole grains to support stomach and digestive health. Avoid alcohol, which can irritate the stomach lining and cause inflammation, or gastritis. Licorice tablets can help to soothe and protect the mucosal lining of the stomach. Chew 1 or 2 tablets containing 380 mg of licorice when you experience stomach discomfort. Glycyrrhizinic acid is a component in licorice that can increase blood pressure, so be sure to use only supplements that are labeled as "deglycyrrizinated licorice." Do not take any herbal or over-the-counter remedies without first discussing them with your health care provider.

    Read more: What Is the Function of the Stomach? | eHow.com http://www.ehow.com/about_4572246_function-stomach_.html#ixzz1XEQQxbHN


    PANCREAS

    LARGE INTESTINE



    MUSCLE SMOOTH




    DIGESTION ORGAN COMPLETE WITH CIRCULATORY



    TORSO



    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...