TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
HAFIDZ YOUNG SCIENTIST

I am Hafidz, the young scientist.This blog is about my exciting homeschooling journey.It will remains as my sweet memories forever. Glad to share the special moments with you !!!


Sunday, December 11, 2016

GANDINGAN LAUK PAUK HARIAN 1 ( CA KHO TO DAN GORENG KANGKONG BELACAN)



GANDINGAN LAUK PAUK HARIAN 1:

MALAYSIAN CUISINE:

Goreng Kangkong Belacan

INTERNATIONAL CUISINE (VIETNAMESE DISHES):
Vietnamese Caramelized Fish (Ca Kho To)


"You Are What You Eat"
Memang benar kata-kata ini. Sekali imbas saja kita dah dapat buktikan. Kalau makan banyak terutamanya makanan yang penuh kalestrol..badan akan jadi belon. Kalau ambil pemakan yang banyak kandungan gula...kemungkinan akan mengidap kencing manis. Banyak lagi pairing yang lain yang berlaku di sekeliling kita. Kita tidak dapat melarikan diri dari kemungkinan-kemungkinan ini kerana memang kita makan setiap hari untuk melangsungkan kehidupan.

Ibu sebagai house management perlu bijak mengendalikan pemakanan keluarga. Nampak senang tetapi hakikatnya memeningkan kepala untuk menentukan apakah menu yang sihat dan sesuai dengan selera keluarga. Apalagi bagi ibu-ibu yang mengendalikan homeschooling, masa sangat berharga kerana tugas mengajar mesti jadi agenda utama. Apa nak masak ni.... semalam dah masak kicap. Hari sebelumnya dah masak gulai. Asyik-asyik menu yang sama je. Memang menjemukan...Kalau tukang masak dah jemu, apalagi tukang yang memakan masakan itu..lagilah jemu jelak. Searchlah internet..dapat satu resepi yang sesuai dengan bahan masakan yang ada dalam stok di dapur. Tapi apa pula pasangannya yang sesuai? Kena fikir lagi...kadang-kadang tak ada idea pun...

Saya sendiri pernah mengalami situasi begini. Search sana search sini.. akhirnya saya sedar bahawa untuk memasak dengan bijak agar keluarga kita sihat dan juga cerah pemikiran memerlukan ilmu yang mendalam, Menu perlu variety agar menggamit selera dengan ongkos yang tidak membebankan perbelanjaan rumah tangga. Sedikit sebanyak pencarian ilmu itu telah menukar cara saya menyediakan menu harian dimana saya akan selitkan menu antarabangsa agar keluarga kita yang menjamah juadah itu menjadi lebih terbuka pemikiran mereka. Anak-anak juga dapat kita dedahkan pada nama-nama negara yang kita suntingkan resepi tersebut. Bukan setakat selera antarabangsa dapat kita serapkan, malahan ada resepi tertentu yang mempunyai sejarah bagi negara tersebut. Alangkah indahnya sebagai seorang ibu yang memasak dan juga dapat menceriakan suasana di meja makan dengan ilmu yang menarik tentang apa yang dihidangkan kepada anak-anak tersayang. Sekadar berkongsi sedikit ilmu yang ada, saya melakarkan gabungan-gabungan lauk pauk harian yang simple dan interesting buat tatapan bersama. Gabungan-gabungan ini sangat penting bagi saya sendiri sebagai rujukan kemudian hari dalam menentukan apakan gerangan juadah untuk keluarga setiap hari. Istimewa saya tujukan gabungan-gabungan ini buat anak-anak perempuan saya yang sudah berumah tangga dan para menantu, juga buat pembelajaran para pelajar FCUHOMESCHOOL khasnya. Alhamdulillah...


IKAN GOLOK AWAK
Inilah kali pertama saya melihat ikan golok awak. Memang besar dan beratnya 4 kilo lebih. Yang paling menarik ialah bentuk kepalanya yang seakan akan bentuk ikan flower horn. Patutlah namanya golok awak kerana memang ada seiras bentuk sebilah golok. Isinya juga sedap dan enak













CA KHO TO 
Setelah dipotong potong isinya, saya membahagikan kepada dua jenis masakan. Hari ini saya akan memasak satu hidangan international yang berasal dari Vietnam. Ca Kho To yang bererti caramelized fish adalah satu hidangan yang sangat terkenal di Vietnam. Sebenarnya masakan ini khas untuk ikan jenis cat fish. Oleh kerana agak sukar untuk dapatkan ikan jenis ini di Langkawi, saya cuba dengan ikan golok awak. Sememangnya sedap sekali... Melalui pembacaan saya, Ca Kho To memang terkenal dan digemari oleh warga barat hingga menjadi satu hidangan di restoran-restoran besar di bandar Perancis. Ini membuat saya  teruja dan mula mempelajari cara memasaknya di internet. Terdapat banyak resepi yang agak berbeza dari segi pengolahan cara memasaknya. Asalnya ikan ini direbus dengan air gula hingga kering dan menghasilkan ikan yang berkilat air gula diluar dan lembut di dalam. Oleh kerana selera keluarga saya lebih kepada ikan yang garing sedikit, saya olah resepinya kepada goreng separa masak dan ternyata sekali ahli keluarga tersayang sudah jatuh cinta dengan kelazatan Ca Kho To.

Bahan Utama:
12 keping ikan (Ikan tongkol, ikan pisang dan apa saja jenis ikan yang boleh dipotong jadi kepingan)

Bahan Perap Awal:
2 biji limau nipis (bagi yang tidak menggemari rasa masam pada ikan, boleh kurangkan)
2 sudu besar serbuk lada hitam
1/2 sudu teh garam (garam yang sedikit ini hanya untuk melemakkan rasa ikan saja. Jangan sesekali memasinkan ikan dengan garam)




Mixed everything well and put aside. The thrilled of this cuisine is in the next step. 



Bahan Perap Kedua:
5 bawang besar
1/2 labu bawang putih
1/2 cawan sos ikan
1/2 cawan minyak masak
2 sudu besar gula putih
Segenggam cili api merah dan hijau



Dadukan bawang besar dan putih. Cili api dipotong pendek-pendek



Masukkan minyak dan gula kedalam kuali. Masakkan dengan
api sederhana. Sentiasa kacau minyak dan gula hingga gula
berubah menjadi warna perang  muda. Actually I love this  part. It is quite
trilled for me while waiting for the right moment to put chopped ingredients
to the brown larva. Don't ever leave the stove while doing this process or you will
end up everything in the dustbin. Pasti regret dan kena buat yang lain.
The burnt larva is very bitter.



The moment of truth! As you put the chopped things in the larva, quickly pour the fish
source to stabilize the mixture. Kalau lambat sikit...gula mula berketul dengan bawang. Walaubagaimana pun sos ikan itu akan meleraikan semua. Bila bawang sudah berbau harum dan warna keperang perangan, tutup api dapur dan sejukkan,






Masukkan bahan di atas yang sudah sejuk ke dalam dulang ikan yang telah diperap dengan limau nipis, lada hitam dan sedikit garam. Gaul rata-rata dan pastikan rasa masin ikan sudah
mencukupi. Sekiranya rasa masin kurang, tambahkan lagi sos ikan.
Pada saat ini kita tidak mahu ikan itu rasa manis lagi. Rasa manis ikan akan
bertambah setelah kita sira dengan gula merah kemudian nanti.
Kepingan ikan ini diperap lagi selama 1 jam atau lebih.
Seeloknya satu malam dalam peti ais.


Panaskan sedikit minyak ke dalam kuali dengan api sederhana. Apabila cukup panas,
masukkan kepingan ikan. Pastikan kepingan ikan itu bersih dari bahan
perapannya terlebih dahulu sebelum digoreng. Cara goreng begini tidak memerlukan
minyak yang banyak dan api yang besar. Perlahan-lahan ikan itu masak namun tidak
pula garing. Sebaik sahaja warna ikan kelihatan seperti di atas, angkat dan
toskan minyaknya.


Bahan Goreng:
15 ulas bawang merah
1/2 labu bawang putih
Minyak untuk menggoreng
1 cawan air
3/4 cawan gula merah




Mayang kedua dua bawang ini dan masukkan ke dalam
bekas yang berlainan.




Goreng bawang putih dulu hingga garing keemasan dan warna
coklat. Rasa bawang yang terlalu garing adalah pahit dan akan
merosakkan rasa lazat masakan inil



Proses yang sama dilakukan pada bawang merah yang telah
dimayang. Juga perlu dijaga agar bawang tidak terlalu
garing kerana ia akan berasa pahit.



Panskan air dan gula melaka. Apabila gula melaka sudah hancur, tapis terlebih
dahulu kerana bimbang ada pasir atau bahan asing dalam gula melaka. Teruskan proses
ini sehingga air gula mula pekat. Perlahankan api dapur.




Masukkan ikan yang digoreng tadi kedalam kuali yang  berisai air gula pekat. Pastikan kedua-dua belah ikan diselaputi air gula hingga warnanya keperang-perangan dan berkilat. Oleh kerana kepingan ikan saya bayak dan ruang dalam kuali terhad, saya ulangi proses ini sekali lagi hingga semua ikan telah berjaya mandi air gula melaka yang pekat.





Hmm....warna dan bau ikan ini pasti menggamit selera kita. Jangan gatal-gatal tangan pula mencubit isi ikan ini kerana masih ada proses yang belum selesai. Tak habis makeup lagi lah....tapi dah cun melecun. Pada pertama kali mencuba resepi ini, hati saya terdetik juga kerana bimbang ikan ini tak lalu untuk dijadikan lauk kalau sudah manis disira. Memang pun namanya dah menceritakan segalanya iaitu caramelized fish. Bagaimana kalau big boss tak lalu dan anak-anak complaint manis macam sira pisang. Alahai....resepi baru tentu kita tak tahu rasanya. It's worth trying right?




Setelah habis semua ikan disira, masukkan semua sisa-sisa yang masih banyak dalam bekas perapan ikan tadi kedalam kuali air gula merah yang masih panas. Masukkan gorengan bawang putih dan bawang merah serta lebihan minyak didalam kuali menggoreng tadi ke dalam kuali air gula pekat. Gaul rata-rata dengan api yang kecil sahaja. Masukkan kesemua kepingan ikan yang sudah disira tadi kedalam kuali dan balik-balikkan hingga sebati segala bahan. Hati-hati dengan ikan supaya tidak patah atau terkeluar isinya.


Bahan Hiasan:
Daun bawang dipotong  1 inci panjang
2 cili besar merah dimayang nipis.



Rasa masam limau nipis membangkitkan kelazatan ikan yang rasa manis dan masin. Manisnya bukan sebarang manis kerana sudah lalui proses caramelized dan masin juga bukan sebarang masin..tapi masin sos ikan yang menyengat selera. Bak kata orang...masam manis masin yang berpuaka. Sekali rasa pasti nak lagi. Permintaan anak-anak terhadap hidangan ini juga sangat kerap. Bahan masakan yang diperlukan juga murah sahaja,



Kali ini saya gandingkan Ca Kho To dengan masakan Malaysia iaitu kangkong goreng belacan.




Ca Kho To, kangkong goreng belacan, sambal cili api terangkat dan sepinggan nasi. 
Heaven...!!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...