TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Khamis, 1 Disember 2011

ADAB MEMBACA ALQURAN




1.Disunatkan membaca Al-Quran dalam keadaan berwudhuk dan dalam keadaan bersih kerana yang di baca adalah ayat-ayat Allah. Tangan kanan hendaklah digunakan untuk mengambil kitab ini, manakala menggunakan kedua-dua belah tangan semasa memegang Al-Quran.Membawanya dengan  penuh hormat.Mencium dan mengucup Al Quran.

Firman Allah Ta'ala : Ini adalah sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh dengan keberkatan supaya mereka memerhatikan ayat-ayatnya.
( Surah Saad - ayat 29 )

2.Mulut hendaklah bersih, tidak berisi makanan. Sebaiknya sebelum membaca Al-Quran, mulut dan gigi dibersihkan terlebih dahulu(bersugi).


3.Sebelum membaca Al-Quran, disunatkan membaca ta'awwudz, iaitu meminta perlindungan Allah dari gangguan syaitan yang direjam. Doa bagi menerangkan hati juga boleh dibaca sebelum atau selepas membaca ta'awwudz. Membaca Bismillah pada permulaan surah kecuali Surah At Taubah.

4.Disunatkan membaca Al-Quran di tempat yang bersih, seperti di rumah, surau, musollah dan tempat lain yang dianggap bersih. Tempat yang paling utama adalah di dalam masjid.
5.Disunatkan menghadap ke arah Qiblat ketika membacanya. 
6.Membaca dengan bertajwid. Disunatkan membaca Al-Quran dengan tartil, iaitu membaca dengan perlahan-lahan dan tenang.Membaca Al Quran secara baik, melagukannya serta memperelokkan suara. Membaca Al-Quran tanpa tajwid adalah umpama membaca syair dan bukan membaca ayat suci Allah (Kalamullah)
Firman Allah Ta'ala : Bacalah Al Quran itu dengan perlahan-lahan.(Surah Al Muzammil - ayat 4)

Daripada Abu Hurairah r.a. telah bersabda Rasulullah S.A.W bermaksud : Bukan dari golonganku orang-orang yang tidak memperelokkan suaranya ketika membaca AlQuran. (HR Imam Bukhari)

Bersederhana antara membaca dengan suara kuat dan perlahan dan tidak mengganggu orang-orang yang sedang shalat, orang yang sedang tidur, maupun yang sedang membaca Al-Quran.t

Firman Allah Ta'ala : Dan janganlah kamu menguatkan suaramu dalam solat dan janganlah pula merendahkannya dan carilah jalan tengah antara keduanya.
( Surah Al Israa' - ayat 110 )

Daripada 'Uqbah Bin Amir r.a. berakata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : Orang yang membaca Al Quran secara perlahan-lahan seperti bersedekah secara sembunyi.( Riawayat Abu Daud dan Tarmizi dan An Nisai'e )( Tarmizi berkata : Hadis ini hasan )

7.Bagi yang memahami maksud ayat-ayat Al-Quran, disunatkan membacanya dengan penuh perhatian dan pengertian tentang ayat-ayat yang di baca.
Firman Allah Ta'ala :
Ini adalah sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh dengan keberkatan supaya mereka memerhatikan ayat-ayatnya.( Surah Saad - ayat 29 )


8.Seelok-eloknya, ketika membaca Al-Quran, pembacaan hendaklah sehingga tamat tanpa ada diputuskan kerana ingin berbual-bual, ketawa dan bermain-main.Kesucian Al-Quran hendaklah di jaga.ftidak melihat pada sesuatu yang dapat memalingkannya.
9.Menangis dan berusaha menangis (pada ayat-ayat ancaman).
Firman Allah Ta'ala : 
Mengapakah mereka tidak memperhatikan Al Quran ataupun hati mereka terkunci.
( Surah Muhammad - ayat 24 )
10.Tidak berbicara kepada siapapun di saat membaca, kecuali yang bersifat darurat dan mendesak.
11.Tidak ketawa, tidak bersendau gurau dan tidak melihat pada sesuatu yang dapat memalingkannya.
12.Membaca Al-Quran dengan  mushaf.

13. Memperbanyakkan bacaan Al Quran dan mengkhatamkannya. Daripada Abdullah Bin 'Amru beliau menceritakan : Rasulullah S.A.W. bersabda : Bacalah Al Quran dalam masa sebulan. Aku menjawab : Aku masih mampu. Rasulullah S.A.W. bersabda lagi : Bacalah ia dalam masa sepuluh hari. Aku menjawab: Sesungguhnya aku masih lagi mampu. Rasulullah S.A.W. bersabda lagi : Bacalah ia dalam masa tujuh hari dan jangan lebih dari itu.( Riwayat Bukhari dan Muslim)

14.Sujud Tilawah. Disahkan daripada Omar r.a. bahawa ia membaca di atas mimbar pada hari Jumaat Surah An Nahl sehingga sampai ayat sujud maka beliau turun dan sujud, orang ramai turut sujud bersama beliau. Sehingga apabila tiba hari Jumaat ia membaca surah tersebut dan apabila sampai kepada ayat sujud ia berkata : Wahai manusia sekelian, sesungguhnya kita melalui ayat sujud maka barangsiapa sujud ia beroleh pahala, dan barangsiapa yang tidak sujud tiada dosa baginya dan Omar r.a tidak sujud pada ketika itu.( Riwayat Bukhari ).

15.Berhenti untuk berdoa ketika membaca ayat rahmat dan ayat azab. Daripada Huzaifah r.a. ia berkata : Aku bersembahyang bersama Nabi Muhammad S.A.W. pada satu malam, baginda membaca Surah Al Baqarah kemudian An Nisaa' kemudian A-li 'Imraan. Baginda membaca secara terhenti-henti apabila sampai ayat tasbih maka baginda bertasbih dan apabila baginda membaca ayat tentang permohonan maka baginda memohon dan apabila membaca ayat mohon perlindungan maka baginda mohon berlindung dengan Allah S.W.T.
(Riwayat Muslim ).
16.Meletakkan Al-Quran di tempat yang  sesuai. Meletakkan Al-Quran di tempat yang tinggi dan tidak meletakkan sesuatu benda lain di atas Al-Quran. 



    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...