TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
HAFIDZ YOUNG SCIENTIST

I am Hafidz, the young scientist.This blog is about my exciting homeschooling journey.It will remains as my sweet memories forever. Glad to share the special moments with you !!!


Saturday, September 20, 2014

SAMBUTAN KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 57.


Pada saya, tarikh 31 Ogos sangat membawa pengertian yang besar dan bayak memori indah telah dilakarkan dalam kehidupan saya. Sudah 57 tahun kita merdeka dan kini Malaysia adalah sebuah negara yang terkenal dalam berbagai bidang.


Laungan "Merdeka...merdeka,,,merdeka" dari Allahyarham Tengku Abdul Rahman juga telah tersemat di hati saya ketika saya masih kecil. Malah lagu-lagu patriotik lama begitu sebati dengan jiwa dan membawa rasa betapa bangganya diri ini dilahirkan di Malaysia. Syukur kehadrat Ilahi kerana telah menganugerahkan kepada Malaysia jiwa-jiwa pejuang yang telah sanggup menempuh jalan sukar untuk menrealisasikan kemerdekaan yang kita nikmati sekarang.


Semasa saya membesar dulu, segala kemudahan teknologi dan gadget-gadget moden seperti iPad dan sebagainya tidak wujud. Tidak bayak rancangan hiburan di kaca tv. Dengan itu rancangan perarakan national kemerdekaan setiap 31 Ogos adalah antara rancangan yang paling menarik. Mentelah itu, saya pasti terpaku di depan tv pada setiap tahun semasa membesar dulu. Pada saya, semua inilah yang menjadi antara faktor akan kecintaan saya pada Malaysia, tempat tumpahnya darah ku.

Generasi muda sekarang, terutamanya generasi cucunda FCU memang tidak tahu menahu tentang kemerdekaan negara Malaysia. Mereka juga tidak pernah tahu tentang penjelajahan British dan Jepun kerana semuanya sudah tersedia dengan hebatnya sejak mereka lahir. Pasti sekali jiwa kecintaan mereka pada negara Malaysia tidak seperti generasi dahulu yang dapat melihat jatuh bangunnya perjalanan negara kita. Inilah yang mesti diisi dalam jiwa mereka supaya mereka merasa bersyukur dengan anugerahNya. Siapalah kita tanpa Malaysia yang aman sejahtera ini. Bagaimanalah keadaan kita sekiranya kita ditakdirkan menjadi rakyat Palestian, Syria dan negara-negara Islam yang lain seperi Pakistan. Sudah tentu kehidupan kita tidak seindah sekarang. Pengertian sebagai generasi merdeka inilah yang saya cuba semaikan ke dalam jiwa bersih suci cucunda FCU. Malah membawa imaginasi mereka kembali ke zaman perjuangan untuk mendapat kemerdekaan.


SEMANGAT PATRIOTIK
Sehari sebelum tarikh 31 Ogos, Afiqah ada menyatakan keinginannya untuk melihat Perarakan Merdeka di Langkawi yang akan berlangsung di sekitar Pekan Kuah. Oleh kerana pada awal pagi tanggal 31 Ogos itu hujan, kami hanya menonton Perarakan Merdeka di TV 3. Memang banyak juga info yang dapat kami sampaikan kepada para pelajar terutamanya Afiqah dan Afiq.

Oleh kerana hanya pada hari Jumaat sahaja FCUHOMESCHOOL cuti, maka pada hari ini pembelajaran berjalan seperti biasa.

Kelas istimewa ini adalah berkenaan kemerdekaan Malaysia yang telah berlaku 57 tahun yang lalu. Selain melukis bendera Malaysia, kami juga menceritakan sedikit sebanyak berkenaan British dan Jepun.

Afiqah banyak bertanya tentang bagaimanakah sambutan hari kemerdekaan semasa saya kecil dulu...Memang seronok dan happening. Zaman dahulu, keadaan di Malaysia adalah lebih aman dan jarang berlaku perompakan, pencurian dan pembunuhan. Malah jarang kedengaran kejadian penculikan. Tidak seperti sekarang di mana kita mesti sentiasa berwaspada kerana apa sahaja boleh berlaku. Kanak-kanak juga mesti dipastikan berteman samaada di taman permainan atau di shopping komplex.

Pada setiap malam kemerdekaan, kami akan berarak dari sekolah masing-masing bersama sebuah tanglong setiap murid. Kami akan berjalan mengelilingi bandar Bachok dan berhenti di Padang Istiadat di mana perayaan di adakan. Memang cantik sekali perarakan tanglong itu kerana suasana di sekitar jalan raya agak gelap. Lampu jalan tidak seperti sekarang yang terang benderang sepanjang jalan. Jauh-jauh, adalah disediakan sebuah lampu jalan. Ah....memang indah memori itu!!


Lakaran bendera Malaysia untuk para pelajar membuat rujukan. Sebelum mereka mula melukis, saya menerangkan sedikit sebanyak tentang lambang yang terdapat pada bendera ini. Sebenarnya saya sendiri juga teruja kerana dapat menambah info tentang lambang ini yang sudah saya lupa. Sepanjang kelas ini berlangsung, saya pasang lagu kebangsaan kita iaitu LAGU NEGARAKU. 


LAMBANG DAN WARNA PADA BENDERA MALAYSIA;
Bintang bersudut empat belas melambangkan empat belas negeri di Malaysia dan ibu negeri.
14 jalur melambangkan negeri-negeri Malaysia dan ibu negeri, Kuala Lumpur.
Warna kuning dengan bulan sabit dan bintang melambangkan Islam adalah agama rasmi Malaysia.
Warna biru melambangkan perpaduan.
Warna putih melambangkan kesucian.
Warna merah melambangkan keberanian.

Suasana pembelajaran yang santai dan fun. Susun atur ini sentiasa berubah mengikut mood  pelajar. 



Adelyn dan Alyssa masih kecil untuk melukis gambar bendera ini dengan sempurna. Jadi saya tolong lukiskan buat mereka. Saya juga membantu Adelyn mewarnakan bendera itu agar hasil lukisannya  tidaklah terlalu ketinggalan dari hasil lukisan Afiqah, Afiq dan Alyssa. Dengan cara ini kita telah menaikkan  self esteem mereka pada tahap yang tinggi. Mereka tidak rasa terpinggir dan rasa sama taraf dengan Afiqah dan Afiq.



Alyssa sangat teliti orangnya. Walaupun masih kecil, 
tapi dia sudah dapat mewarnakan bendera dengan baik.






Akhirnya empat bendera Malaysia dapat dihasilkan oleh pelajar kami. 



Saat yang paling bahagia bila melihat betapa riang dan bangganya mereka mengibarkan bendera malaysia diiringi oleh lagu nyanyian Sudirman. Pasti sekali akan menjadi satu memori indah dalam kehidupan mereka. Kita sebagai pendidik mesti mencuba sedaya upaya untuk mewujudkan memori indah dalam hidup.














Kalau setahun lalu, Alyssa masih kecil dan Adelyn masih baby. Tahun ini mereka sudah faham apabila kita memberi arahan, jadi kami ambil kesempatan untuk merakam video mengenai hari kemerdekaan, Kali ini kami ketengahkan FCUHOMESCHOOL ENGLISH CLUB sebagai wadah penyampaian video ini. Insyaallah...Kami juga akan menubuhkan kelab bahasa lain seperi Arab, Mandarin, Korea dan Jerman. Ini adalah keperbagaian yang kami cuba wujudkan untuk memperkasakan homeschool kami.



FCUHOMESCHOOLING VIDEO SEMPENA SAMBUTAN 
HARI KEMERDEKAAN

\
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...