TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

 photo c3bdc6ed-286c-4dc1-8b90-c4cd4660723d_zpscd677bd5.jpg

-FCU HOMESCHOOLING-

I am Hafidz, the young scientist.This blog is about my exciting homeschooling journey.It will remains as my sweet memories forever. Glad to share the special moments with you !!!


Saturday, April 7, 2012

SIRI 13 (PANTAI PORT DICKSON) : CACATAN PENJELAJAHAN FCU KE SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA.


(GUIDANCE CORNER)

MEMORI KHAS BUAT TATAPANMU WAHAI PENJAGA LANGKAWI



( KHAMIS- 29.12.2011 )
Sebelum pukul 12.00 tengahari, kami sudah keluar dari DERUAN OMBAK. Pada kami, Pantai Padang Kemunting sangat asli keindahannya. Selama dua hari kami di sini, kebanyakan para pengunjungnya adalah terdiri dari orang Melayu. Kebanyakan mereka datang bersama keluarga dimana ada bayi, ada kanak-kanak, remaja, orang dewasa dan orang tua-tua. Mereka berkampung sehari suntuk menikmati angin Selat Melaka. Bukan sahaja membawa bersama mereka makanan yang berbagai (siap dalam periuk lagi...), malah radio dan juga buai yang boleh diikat pada pokok-pokok untuk baring seharian. Waduh....sebab itulah saya kata nampak asli sekali. Yang paling ketara, bila hampir waktu maghrib, pantai ini juga turut menjadi sepi. Kalau adapun, mungkin penghuni-penghuni seperti kami yang menjadi tuan rumah segera dan akan berlalu pergi. Suasana pantai dalam gemersik warna keemasan matahari terbenam, sungguh indah dan tenang, Kami bebas menikmati dalam suasana privasi keluarga sendiri.

Suasana begini memang berbeza dengan mana-mana pantai di Langkawi. Berbagai bangsa terutamanya warga asing( Mat Saleh ) meriahkan pantai Langkawi yang tidak kenal pada siang dan malam. Malah, panorama malamnya makin ghairah dengan kunjungan mereka yang ingin menikmati makan malam di tepi pantai.

Dalam perjalanan keluar dari kawasan pelancungan ini, kami melewati Pusat Pengurusan Penyu. Insyaallah...kami akan kembali untuk menyaksikan penyu bertelur bila tiba musimnya. Wira-wira kami terus meluncur meninggalkan bumi Hang Tuah dan menuju ke destinasi baru iaitu Negeri Sembilan.


DARI NEGERI ADAT TEMENGGONG KITA KE NEGERI ADAT PERPATIH

Apabila Hafidz mendengar kata-kataku ini, dia jadi tercengang.
"Apa maksud Ummu?"
Mungkin inilah kali pertama dia mendengar tentang adat-adat ini. Adat-adat Melayu biasalah dia dengar.
" Kesultanan Melaka pada kurun ke-15 menjadikan Adat Temenggong pegangan mereka manakala Negeri Sembilan pula berpegang kuat pada Adat Perpatih. Nak tahu lebih lanjut jom baca artikel ini...best ceritanya"

 ( INFO UNTUK HOMESCHOOLING )

 ASAL USUL ADAT PERPATIH

Menurut sejarahnya, Adat Perpatih berasal dari Pagar Ruyung Minangkabau, Sumatera Barat, Indonesia. Di namakan Adat Perpatih sempena nama orang yang menyusun dan membuat peraturan adat tersebut. Adat Perpatih di bawa ke Negeri Sembilan oleh orang-orang Minangkabau yang merantau ke Tanah Melayu.

Menurut ceritanya, beratus tahun dahulu di Negeri Padang Luas, Pagar Ruyung Minangkabau ada dua orang adik beradik yang seibu tetapi berlainan bapa. Yang tua bernama Temenggong atau Datok Temenggong dan adiknya bernama Perpatih atau Datok Perpatih. Apabila keduanya sudah dewasa maka mereka pun merwarisi pemerintahan negeri Padang Luas.

Walaupun mereka adik beradik tetapi berbeza pendapat terutama dalam cara pemerintahan. Kerana perbezaan pendapat itu menyebabkan selalu terjadi perbalahan antara Datok Temenggong dengan adiknya Datok Perpatih. Untuk mengelak terjadinya pergaduhan maka negeri Padang Luas terpaksa di bahagi kepada dua pemerintahan. Datok Temengong memerintah di bahagian pesisir pantai manakala Datok Perpatih berkuasa di bahagian daratan. Dengan itu kawasan pemerintahan Datok Temenggong memakai adat yang disusun oleh Datok Temenggong (Adat Temenggong) manakala kawasan Datok Perpatih memakai adat yang di susun oleh Datok Perpatih ( Adat Perpatih.)

Antara Adat Temenggong dengan Adat Perpatih terdapat perbezaan terutama dalam soal pembahagian harta pusaka. Bagi Adat Temenggong, lelaki lebih banyak mendapat bahagia harta pusaka daripada perempuan manakala Adat Perpatih pula menyerahkan segala harta pusaka kepada anak perempuan.

Pada suatu hari anjing Datok Perpatih telah menggigit kaki Datok Temenggong. Akibatnya anjing itu telah dipukul oleh Datuk Temenggong sehingga mati. Ini menimbulkan kemarahan Datok Perpatih. Dia segera berjumpa Datok Temenggong.

"Bukankah peraturan dalam adat temenggong mengatakan , siapa menggigit dia kena gigit?" tanya Datok Perpatih kepada Datok Temenggong. Dia sebenarnya merujuk kepada adat Temenggong yang mengatakan sesiapa yang menggigit mesti dibalas dengan gigit juga.

"Memang benar!" jawab Datok Temenggong.

" Kenapa bila anjing menggigit kaki awak pukul sampai mati?. Sepatutnya bila anjing itu menggigit kaki awak maka awak gigit pula kaki anjing itu," balas Datok Perpatih.

Mendengar kata-kata itu, Datok Temenggong merasa marah lalu berlakulah cabar mencabar antara kedua-duanya. Untuk mengelakkan sengketa itu berpanjangan maka keduanya bersetuju meninggalkan negeri Padang Luas untuk membuka negeri baru.

Maka Datok Perpatih dan Datok Temenggong pun menyediakan bahtera masing-masing untuk belayar meninggalkan negeri Padang Luas. Konon ceritanya, bahtera Datok Temenggong selamat dilancarkan ke laut dan terus belayar. Manakala bahtera Datok Perpatih tidak mahu dilancarkan ke laut. Walupun rakyat jelata di suruh beramai-ramai menolak bahtera itu namun tidak juga dapat bergerak.

Pada malamnya Datok Perpatih bermimpi bahtera yang bernama "Geliong Panjang " itu tidak dapat dilancarkan kerana telah diduduki oleh "Jin Sakti Muno". Untuk melancarkannya maka terpaksalah digalangkan di bawah bahtera itu seorang perempuan yang mengandung sulung (bunting sulung).

Maka pada keesokan harinya Datuk Perpatih menyuruh orang-orangnya mencari perempuan yang bunting sulung. Setelah puas mencari diserata negeri Padang Luas itu maka akhirnya didapati hanya ada dua orang sahaja yang sedang bunting sulung iaitu anak Datok Perpatih sendiri dan anak saudaranya yaang bernama Puteri Seri Banun. Adapun Puteri Seri Banun seorang yang baik hati dan sanggup berkorban dengan menawarkan dirinya menjadi penggalang kepada bahtera bapa saudaranya.

Mengikut cerita selanjutnya, Puteri Seri Banun yang sedang bunting sulung itu pun di baringkan di bawah bahtera itu sebagai penggalangnya. Kemudian orang ramai menolak bahtera itu ke air. Tetapi dengan takdir Tuhan, ketika bahtera itu ditolak oleh orang ramai maka satu keajaipan berlaku dimana bahtera itu terangkat sendiri lalu masuk ke dalam laut. Ada yang percaya Jin Sakti Muno yang mengangkat dan menolak bahtera itu ke laut kerana syarat telah dipenuhi.. Dengan ini terselamatlah Puteri Seri Banun dari menjadi korban bahtera tersebut. Dan sebaik sahaja bahtera itu berjaya dilancarkan maka Seri banun pun melahirkan seorang anak lelaki lalu di beri nama Batin menggalang.

Setelah lama belayar akhirnya Datok Perpatih sampai ke Negeri Sembilan lalu mereka pun mencari kawasan yang sesuai untuk membuka negeri. Setelah perkampungan baru berjaya diwujudkan maka Datok Perpatih telah menyusun semula adat perpatih untuk disesuaikan dengan keadaan setempat. Antara peraturan baru yang diguna pakai oleh Adat Perpatih ialah segala harta pesaka hendaklah diserahkan kepada anak perempuan. Ini sebagai mengenang jasa Seri Banun yang sanggup menjadi penggalang bahtera Datok Perpatih.
berkorban untuk bapa saudaranya Datok Perpatih.

sumber info ini:



Kalau dilihat dari peta, kedudukan Pantai Padang Kemunting(Melaka) tidak berapa jauh  dari Pantai Port Dickson (Negeri Sembilan). Itu kalau kita buat rentasan terus. Mana mungkin...Kami singgah di Bandar Seremban seketika sebelum meneruskan perjalanan ke Port Dickson.









Wah....semua gedung di kota dihias indah. Manakan tidak, satu dunia sedang bersiap siaga menyambut ketibaan tahun baru 2012. Bukan sahaja suasana berubah, malah rnamai idividu-individu yang mengambil kesempatan untuk membuat azam baru sempena tahun baru. Tetapi sebaiknya azam ingin jadi diri baru ini diperbaharui setiap hari ketika baru bangun dari tidur. Selalunya azam setahun sekali ini ialah azam bermusim dan akan sejuk begitu sahaja setelah masa berlalu, menunggu pula waktu baru iaitu 2013 untuk berkobar kembali.


Apalagi....kalau tidak ke tepi pantai !! Sambil itu kami sibuk menghubungi mana-mana homestay atau apartment yang boleh kami huni untuk semalam dua tetapi....hampa. Memang orang ramai  mula membanjiri mana-mana pusat pelancungan untuk bercuti sempena tahun baru. Nampaknya kali ini tak berpeluang berkampung di tepi pantai. Hari dah petang....mana nak cari rumah ni. Terlintas juga untuk berkhemah di tepi pantai. Memang seronok bila ramai-ramai begini. Pelajar homeschool kami lagilah teruja terutamanya Afiqah dan Afiq yang selalu main khemah-khemah atas katil dengan selimut mereka. Kami buat tinjauan kat mana nak beli khemah. Malangnya di kawasan tersebut tak ada pula jual khemah. Idea ini juga pernah muncul semasa kami berada di pantai Dungun. Allah tak izin dan rupanya ada hikmah di sebaliknya. Pada malamnya berlaku tsunami kecil yang memusnahkan sebahagian besar kawasan pantai yang kami lalui. Akhirnya kami beralah dan mencari tempat lain untuk bermalam. Maghrib mula melabuhkan sisa-sisa warna keemasan petang di hujung lautan Pantai Port Dickson. At last dapatlah rumah di Taman Politeknik, tidaklah begitu jauh dari Pantai Port Dickson.



Para wira kami sedang beradu di perkarangan rumah yang kami huni. Bila siang menjelang, mereka akan membawa kami meneroka Pantai Port Dickson.


AKTIVITI DI PANTAI PORT DICKSKON


Nama Pantai Port Dickson memang sudah gah sejak dulu lagi. Pantai ini memang cantik dan meriah sekali. Suasananya seakan ada temasya tetapi.....begitulah Pantai Port Dickson saban hari.



Meninjau-ninjau tempat yang sesuai untuk bermain sepak raga. Inilah aktiviti yang tidak mungkin ketinggalan di setiap tempat yang kami lawati. Memang enjoy....bersenam sambil menikmati udara segar. Badan sihat dan minda juga luas. Allah suka hamba yang sihat dan cerdas.


Pastinya crew FCUPRODUCTION tak akan lupa merakam segala yang menarik 
di Port Dickson sebagai ole-ole yang akan dipamerkan dalam video kelak....


Berbagai-bagai jenis permainan air disediakan untuk para pengunjung dengan bayaran yang berpatutan. Golongan remaja dan kanak-kanak menopoli kawasan ini yang sungguh ceria. Maha suci Allah yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah di atas segala kurnianya dan nikmatnya. Malaysia negara yang aman dan sentosa lagi indah.




Aduh-aduh....seronoknya mereka bermain air dan motobot. Masa ni...Afiq dan Afiqah dah tak boleh tenang. Asyik minta izin untuk mandi sama. Kami suka pada privasi dan situasi begini memang tidak sesuai. Maaflah Afiq dan Afiqah. Insyaallah....Allah akan ganti dengan peluang yang lebih baik nanti. Lagi pun kita ada aktiviti yang lebih mencabar dan tidak pernah kita lakukan lagi ya...!!



All the guys play sepak raga. Para ibu dan homeschooling students pergi ronda-ronda. 
Ada satu aktiviti istimewa di sini yang sangat menarik perhatian kami iaitu horse riding.....





"You are good horse! You are amazing horse! I am your good friend. Please handle me with care "

Kebanyakan kuda-kuda disini tidaklah besar sangat kerana mereka jenis kuda padi. Hafidz memilih yang paling besar antara semua kuda-kuda yang ada. Memang dah lama kami ingin membela kuda tapi suasana di Kampung bakau yang berada di tepi laut hutan bakau itu memang tidak sesuai. Kuda memerlukan padang rumput sebagai makanan. Insyaallah...suatu hari nanti dapat juga memiliki kuda.


Comelnya kuda yang ditunggang oleh Afiqah. Slimnya pun macam Afiqah.
 Rasanya kuda ini seronok kerana Afiqah ringan je...


Afiq pilih kuda yang besar juga. Mungkin selera budak lelaki berbeza dengan budak perempuan. Budak lelaki lebih suka pada yang hebat dan kuat. Sepanjang menunggang kuda, Afiq asyik tergelak terkekeh-kekeh. Mungkin dia rasa geli bila kuda itu menghentakkan kaki ke atas jalan. Alhamdulillah kuda ini faham dengan perasaan Afiq.Yang paling penting rakam semua gelagat mereka untuk ditonton beramai-ramai nanti. Biasanya kami akan tergelak melihat kelucuan mereka dan pasti sekali akan menjadi satu memori keluarga yang indah.




 
Pelajar yang paling kecil dan comel, Alyssa yang berumur 10 bulan juga tidak ketinggalan menunggang kuda. Sedikit pun dia tak rasa takut malah tak sabar-sabar nak ikut serta abang dan kakaknya. Memang dia beruntung punya Afiq dan Afiqah sebagai kawan kerana banyak benda yang dia belajar dari mereka. Apa sahaja Afiq dan Afiqah buat, pasti dia mahu buat. Kalau tak bagi...pasti menangis. Dia ingin setaraf dengan mereka walaupun dia masih lagi bayi. Go Alyssa go...You can do it.



Di sini, bagaikan pusat membeli belah. Memang rambang mata kita untuk memilih. Kami membeli beberapa helai pakaian sebagai tanda mata. Afiq dan Afiqah asyik menunjuk itu dan ini tapi tidak semua kami ikut. Akhirnya kami beli magic ball untuk Afiq, a talking kitten for Afiqah and ballons for Alyssa.



Ini adalah bahagian pakaian sahaja. Kalau bahagian makanan pula.....ada bermacam-macam gerai yang menghidangkan masakan yang berlainan. Hari ini memang panas, tak putus-putus kami beli air yang juga berbagai jenis. Sesiapa yang datang ke Pantai Port Dickson pasti akan rasa puas hati atas kepelbagaiannya ini.




Maghrib hampir berlabuh. Kami pun beredar selepas seharian di Pantai Port Dickskon 
yang indah. Terima kasih Allah atas segala. Dengan izin Allah, pasti akan kembali lagi.





DEAR READERS!! 
YOUR POSITIVE COMMENTS ARE HIGHLY APPRECIATE. 
♥♥♥ FCU MALAYSIAN HOMESCHOOLING ♥♥♥

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...