TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Ahad, 1 April 2012

SIRI 12 ( TAPAK WARISAN DUNIA) : CACATAN PENJELAJAHAN FCU KE SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA.


(GUIDANCE CORNER)

MEMORI KHAS BUAT TATAPANMU WAHAI PENJAGA LANGKAWI




( RABU 28.12.2011 )

kampung, masakan Padang dan masakan Minang. Memang sedap dan harganya berpatutan. 
Aku pilih gulai lemak pucuk paku, sambal belacan, ikan keli goreng bersambal dan telur masin. Memang berselera...maklumlah dah lama tak masak sejak bermusafir nih.



(INFO UNTUK HOMESCHOOLING)

Negeri Melaka terdiri dari 3 daerah utama iaitu Daerah Melaka Tengah, Alor Gajah dan Jasin
Pengiktirafan Melaka dan Georgetown sebagai bandar bersejarah warisan dunia ( 7 Julai 2007) juga berkembar dengan lima buah bandar terkemuka yang lain iaitu
- Lisbon, Portugal (16 Januari 1984), 
-Kuala Lumpur, Malaysia (15 April 1989), 
-Hoorn, Belanda (8 November 1989), 
-Valparaiso, Republik Chile (24 June 1991)
-Nanjing, China (2001).
Tapak warisan dunia di Melaka merangkumi kawasan seluas 214.6 hektar dan meliputi dua kawasan perlindungan iaitu antara zon konservasi bandar sehingga ke bersempadanan dengan dengan SUngai Melaka. Antara tempat yang diiktiraf sebagai tapak warisan dunia ialah kawasan sekitar

-Kampung Morten
-Jonker Street,
-Sungai Melaka
-Bukit Saint Paul
-Jalan Tukang Besi


1) KAMPUNG MORTEN


                                                                sumber photo: goggle
Kampong Morten adalah satu-satunya perkampungan melayu yang masih wujud di tengah Bandar Melaka. Situasinya umpama Kampung Baru yang wujud di tengah-tengah Bandaraya Kuala Lumpur.  Kampung ini sangat unik kerana masih mengekalkan bentuk rumah traditional dan persekitarannya sangat dijaga rapi oleh tuanpunya. Rumah-rumah ini kebanyakan telah diwarisi sejak turun temurun lagi. Perkampungan Melayu ini telah wujud sejak awal tahun 1920-an  dan namanya adalah  sempena nama Joseph Frederick Morten, seorang Pesuruhjaya Tanah Melayu ketika itu. Pakej Homestay yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Melaka memberi peluang kepada mereka yang ingin merasa pengalaman tinggal di kampong yang unik ini.

2) JONKER STREET

sumber photo: goggle
 
 Terletak di Chinatown Melaka, jalan ini juga dikenali sebagai Jalan Hang Jebat. Di sinilah kita akan menemui banyak rumah lama  yang dibina sejak kurun   ke17 lagi. Di sepanjang jalan inilah kita dapat membeli artifak dari era yang berbeza seperti pada zaman kolonial, Portugis, Belanda dan British. Jika anda seorang pencinta benda antik dan pelik, Jonker Street ada segalanya. Tidak hairanlah Jonker Street mendapat jolokan "JALAN ANTIK".                      



3) SUNGAI MELAKA


sumber photo: goggle
Semasa pemerintahan kerajaan Kesultanan Melayu Melaka iaitu dari 1402-1511, Sungai Melaka adalah nadi pebangunan yang terpenting sejak ratusan tahun yang lampau.  Muara sungainya menjadi laluan para  pedagang silam dari serata dunia. Tidak hairanlah aktiviti mencari duit syiling lama dan artifak berharga sangat giat dilakukan oleh pencari harta karun di sepanjang tebing Sungai Melaka. Ada diantara mereka yang berjaya menemui tujuh hingga 19 keping duit syiling lama yang digunakan pedagang dari China ketika era Dinasti Chin dan Arab memandangkan ada antaranya mempunyai tulisan Cina dan Arab. selain itu, duit syiling lama yang tertera perkataan Inggeris iaitu "Liberty" dan "United States of America" juga turut ditemui.



4) BUKIT ST. PAUL
Antara daya tarikan di Bukit Saint Paul ialah gereja Saint Paul. Seorang kepten Portugis bernama Duerto Coelho telah mengarah untuk membina gereja ini pada tahun 1512. Daya tarikan lain ialah patung Saint Francis Xavier, palang salib Saint Francis Xavier dan kubur Saint Francis Xavier. Siapakah gerangan Saint Francis Xavier? Beliau adalah seorang paderi yang datang ke Melaka dalam kurun ke 16.

5) JALAN TUKANG BESI



sumber photo: goggle
Jalan Tukang Besi ini telah wujud sejak zaman Belanda memerintah Melaka lagi. Ketika itu jalannya tidak diturap dan hanya tanah sahaja. Kebanyakan bangunan di sini sangat lama usianya dan usaha untuk memeliharanya juga dijalankan agar generasi akan datang dapat melihat kesan sejarahnya pada tanah air kita. Pada ketika dulu, jalan ini berakhir dengan sebuah jeti di tepi sungai Melaka dimana bot-bot berlabuh. Kini jalan ini berakhir dengan Jalan Hang Jebat.

                                                



HOMESCHOOL DI TAPAK WARISAN DUNIA

Sudah tujuh hari para pelajar FCUHOMESCHOOL bermusafir sambil belajar. Setelah didedahkan kepada penyu di Pantai Padang Kemunting semalam, nampaknya mereka lebih peka tentang pencemaran dilautan. Sebelum ini, mereka dilarang membuang sampah terutamanya plastik keluar tingkap. Oleh kerana rumah kami di kelilingi oleh lautan apabila air pasang, sebarang sampah yang dibuang pasti akan mencemarkan lautan. Sekarang mereka dah tahu mengapa disiplin ini sangat ditekan di FCU. Sememangnya mereka cukup sayang pada penyu.

Tapak Warisan Dunia memang sangat sesuai untuk dijadikan classroom buat para pelajar. Afiqah, Afiq dan Alyssa sangat teruja kerana banyak benda baru yang tak pernah mereka lihat sebelum ini. Setiap bangunan ada sejarah tersendiri dan untuk menceritakan kepada mereka, kita perlu membaca terlebih dahulu. Namun semuanya sangat berbalui terutamanya kepada Hafidz dan Afiqah yang berfikiran lebih matang. Bagi Hafidz, ini adalah lawatan yang kedua. Lawatannya yang pertama adalah dalam misi membuat video kepada seorang penyanyi dari Australia. http://hafidzyoungscientist.blogspot.com/2011/04/fcuproduction-has-new-project-that-is.html





DATARAN PAHLAWAN
Sebaik sahaja wira kami meluncur masuk ke tapak warisan dunia, pandangan kami berpasak pada bangunan indah tersergam ini. Inilah Dataran Pahlawan yang telah menyaksikan perhimpunan raksaksa 56 tahun yang lalu sebagai menyambut kepulangan Rombongan Merdeka dari London yang diketuai oleh Tuanku Abdul Rahman. Dalam perhimpunan itu, beliau mengumumkan tarikh kemerdekaan negara kita yang bakaldiisytiharkan pada 31 Ogos 1957. Peristiwa yang bersejarah ini berlaku pada 20 Februari 1956. Di
bawah dataran terdapat sebuah pusat membeli belah iaitu Dataran Pahlawan Megamall selain terdapat Pasaraya Carrefour dan sebuah panggung wayang, Golden
Screen Cinemas.



MAHKOTA PARADE
Di sebelahnya pula adalah bangunan Mahkota Parade yang tak kurang gahnya. 
Mahkota Parade ini telah memenangi Malaysia Tourism Gold Awards for 
Best Shopping Complex dalam tahun 1994 dan 195.




PAHLAWAN WALK MARKET
Prima Wawasan Sdn Bhd telah berjaya menyewa bangunan Newton Foodcourt bersebelahan Mahkota Parade untuk dijadikan Pusat Perniagaan Setempat Pelbagai Produk/Perkhidmatan ala Pekan Rabu dan ianya disewakan kepada peniaga-peniaga kecil bagi meningkatkan lagi ekonomi mereka. Secara tidak langsung ianya juga akan menjadi tumpuan kepada Pelancong dari Dalam dan Luar Negara.




Bersiar-siar sambil mereroka bangunan-bangunan lain yang dicat merah 
kesemuanya. Unik sekali !!



Dalam usia 10 bulan, Alyssa sudah mampu berdiri sendiri. Kami menguji 
keberanian Alyssa berdiri di tempat yang tinggi dan tapak yang kecil. 
Nampaknya dia sangat teruja untuk menunjukkan kebolehannya.




                           Lihatlah betapa beraninya Alyssa. Dalam usia yang masih kecil, dia sudah  menunjukkan keyakinan diri yang tinggi. Lebih dari 2 minit juga dia menjadi model atas pelantar itu dan kami  menepuk-nepuk tangan memberi semangat.
  You are an amazing girl....



 Di perkarangan ini tersapat kereta lembu dimana lembunya adalah dari konkrit. Saiznya 
sama dengan saiz original. Memang menjadi kesukaan kanak-kanak untuk memanjat ke atas 
lembu-lembu ini termasuklah pelajar FCUHOMESCHOOL.





Alyssa juga tidak ketinggalan mencuba. Sedikit pun dia tidak takut. 
Kebanyakan kanak-kanak seusianya takut untuk berada atas belakang lembu-lembu ini.



One.....two.....three...snap. Satu kenangan yang indah buat Afiqah




Kami selongkar setiap sudut tapak warisan dunia ini dan bertemu dengan helikopter antik ini. 
Macam-macam soalan dari Afiq yang memang meminati kapalterbang. Beria-ia benar 
dia nak naik helikopter ini. Nasib baik tak nangis. Manalah boleh naik...untuk pameran aje !!




Kami terus berjalan dan nampak keretapi lama. Yang ini...boleh panjat dan 
teroka tapi setakat atas tangga sajalah. Lihatlah betapa seronoknya mereka 
terutama Alyssa kerana dia belum pernah naik keretapi lagi.




KERETAPI SUNGAI LUKUT 2111

Ada tertera " Sungai Lukut" di bahagian kepala keretapi ini dalam tulisan jawi. Pada zaman ini, segala info adalah ditulis dalam tulisan jawi. Boleh dikatakan semua orang tahu baca jawi.
Perkhidmatan keretapi diperkenalkan di Tanah Melayu pada akhir kurun ke 19. Keretapi pertama dibina dalam tahun 1885-1896 bertujuan untuk pengangkutan bijih dari lombong ke pelabuhan. Pada tahun 1897-1909 baru ada perkhidmatan keretapi untuk orang ramai. Keretapi Sungai Lukut ini mungkin dalam era ini. Dah lama betul...patutlah masuk muzium !!!




Memang menarik pemandangan di sini. Siap ada pokok bonsai besar......


Satu lagi taman pokok bonsai besar. Memang cantik pokok-pokok besar disini 
yang banyak ditanam disekeliling taman.







Pasti tidak mahu terlepas dari bergambar di hadapan Kapal Flor De La Mar ini.




( INFO UNTUK HOMESCHOOLING )

KISAH KAPAL FLOR DE LA MAR

Kapal Flor De La Mar adalah sebuah replika kapal yang tersergam indah memukau mata sesiapa yang memandangnya. Namun mungkin ramai tidak mengetahui kisah disebalik kehebatan kapal perang yang pernah menguasai lautan Hindi, dan menghancurkan kerajaan Melayu Melaka yang tenggelam didasar laut bersama-sama khazanah yang tidak ternilai.

Replika Kapal Flor De La Mar milik Portugis yang diberi nama KAPAL SAMUDERA dibina semula oleh kerajaan Melaka pada 1994. Kapal
Flor De La Mar ialah sebuah kapal Portugis yang telah dibina di Lisbon.


Digunakan sebagai kapal perang induk ketika menghadapi perang di laut.
Kapal perang utama yang mengetuai angkatan laut untuk menyerang Melaka pada tahun 1511. Digunakan oleh Alfonso De Albuquerque untuk berulang alik ke Goa( India ) dan Lisbon.



Diakui sebagai kapal milik Portugis yang paling besar dan mempunyai peralatan perang yang serba lengkap, dikatakan terlanggar batu karang dekat Jambu Aye, Acheh pada malam 1512 dan tenggelam. Bersemadi di dasar Laut Selat Melaka sejak lima abad yang lalu.

Kapal Flor De La Mar merupakan sebuah kapal yang mashyur. Sebelum tahun 1511, ia merupakan sebuah kapal perang utama bangsa Portugis dalam mengekalkan penguasaan mereka di Goa, India pada kurun ke 16. Selepas tahun 1511, kehebatan kapal ini bertambah lagi. Kali ini bukan disebabkan menang dalam peperangan, sebaliknya kerana ia pecah dua dan tenggelam setelah dilanda ribut taufan dan terlanggar batu karang besar berdekatan dengan Tanjung Jambu Aye, Acheh dalam tahun 1512. Tenggelamnya ia di dasar laut Selat Melaka yang gelap dan berlumpur itu terus menjulang kemashyuran namanya kerana ianya tenggelam bersama barang-barang berharga seperti emas, perak, intan berlian, mutiara, mahkota permaisuri, barang-barang tembaga yang diambil dari Istana Kesultanan Melayu Melaka yang hancur akibat diserang Portugis itu.



Namun yang paling penting dinyatakan dan dikatakan dalam rekod2 lama ada tercatat, didalam kapal ini Portugis juga telah menjarah sekali mahkota emas Sultan Melaka untuk dibawa pulang ke Portugal yang dianggarkan bernilai RM7 juta yang kini bersemadi didasar laut. dan apa yang menjadi misteri sehingga kini hampir 5 abad , tidak ditemui lagi bangkai kapal Flor De La Mar dan lokasi sebenarnya masih menjadi tanda tnya. Namun ada yang menyatakan bahawa penyebab utama tenggelamnya kapal ini adalah kerana mahkota emas kerajaan Melaka yang dirompak Portugis setelah menghancurkan kerajaan Melaka pada 1511. Inilah antara warisan negara yang lenyap dan masih menjadi misteri kehilangannya.


Dalam Novel 1511, ada sekurang-kurangnya 6 perenggan yang memerihalkan tentng kegagahan kapal Flor De La Mar ini. Antaranya ialah:

“Kau tidak tahu di atas geladak bahtera Flor De La Mar, Albuquerque sedang menyusun rencana. Mereka bersedia mengepung Melaka seberapa lama pun. Mereka perlu menambah pengkhianat di dalam kota. Kalau boleh, orang-orang luar. Orang-orang asing yang tidak merasa bertanggungjawab. Juga mereka yang bukan beragama Islam akan membantu Portugis yang bukan Islam, begitulah hingga akhir zaman, kata Albuquerque” (1515:63)

“Kau tidak tahu Nyemah, di atas bahtera Flor De La Mar itu termuat tiga ribu pucuk meriam, dengan dua ribu daripadanya diperbuat daripada gangsa, senapang, sumpitan, busur dan panah lembing serta tombak. Gelang, rantai loket, cincin permata, mahkota permaisuri, mutiara, pedang bertatah baiduri dan keris-keris bersalut emas turut di sumbat sekali. Kain-kain songket, tenunan dan pelbagai jenis tikar yang sempat dirampas dari rumah para pembesar dan orang kaya Melaka bergulungan bertimbun-timbun”(1515:246)

 

Namun sayangnya sehingga kini masih sangat kurang ekspedisi yang dijalankan untuk mencari kapal perang yang mashyur dan terkenal dgn kehebatannya pada satu ketika
dahulu . Rekod ekspedisi pencarian juga sgt kurang dan mungkin satu hari nanti mungkin misteri kapal ini yang tersemunyi khazanah warisan kesultanan melayu Melaka dan negara amya akan lenyap dalam ingatan bangsa kita jika tiada usaha digerakkan untuk mencari kapal ini. Apa yang ada sekarang di Melaka hanyalah satu replika kapal yang tidak lebih sebagai sebuah muzium sahaja.

Sumber info ini dari 



Dah masuk waktu Maghrib. Kami buat Jamak taakhir kali ini. Suasana alam bertukar rupa kepada warna keemasan dan Tapak Warisan Dunia ini bermandikan lampu-lampu yang menerangi malam yang baru bermula. Ketika ini kami berada di Menara Taming Sari.




Menara Taming Sari menjelang malam.....


Kedudukan Menara Taming Sari hanya bersebelahan dengan bangunan 
Menara Taming Sari.


Pemandangan Menara Taming Sari dari jauh. Memang tinggi dan boleh melihat 
pemandangan negeri Melaka dengan jelas diwaktu cuaca siang yang terang.
Beca-beca yang dihiasi dengan indah berligar-ligar mencari pelanggan. Kanak-kanak memang teruja untuk bersiar-siar di sekeliling tapak warisan dengan menaiki beca berhias ini. Bukan sahaja dihias cantik, setiap beca mempunyai sound track tersendiri. Macam-macam lagu boleh didengar. Memang sempoi.....
Pemerhatian saya tidak terlepas dari melihat beberapa pemandu teksi yang beredar ke surau untuk mendirikan solat maghrib. Seketika kemudian mereka kembali untuk mencari rezeki buat keluarga tersayang. Semoga Allah memurahkan rezeki mereka dan terus maju ke depan.


Seronoknya mereka bersiar-siar dalam beca cantik nih.
Memang satu kenangan yang indah !!!


Menjelang Isyak kami beredar mencari tempat untuk makan malam. Bye....bye... Bandaraya Bersejarah Warisan Dunia Melaka yang gemilang. Kami akan datang lagi , Insyaallah !! Selepas makan, kami kembali ke DERUAN OMBAK untuk merihatkan badan setelah sehari suntuk meneroka bandar bersejarah Melaka. Esok kami akan meneruskan penjelajahan kami ke Negeri Sembilan pula. Semoga Allah memberkati perjalanan yang panjang ini dan kami memperolehi segala kebaikan darinya. Amin.....
DEAR READERS!! 
YOUR POSITIVE COMMENTS ARE HIGHLY APPRECIATE. 
♥♥♥ FCU MALAYSIAN HOMESCHOOLING ♥♥♥
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...