TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
HAFIDZ YOUNG SCIENTIST

I am Hafidz, the young scientist.This blog is about my exciting homeschooling journey.It will remains as my sweet memories forever. Glad to share the special moments with you !!!


Sunday, April 15, 2012

SIRI 15 (LAMAN EJO 1) : CACATAN PENJELAJAHAN FCU KE SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA.


(GUIDANCE CORNER)

MEMORI KHAS BUAT TATAPANMU WAHAI PENJAGA LANGKAWI


30.12.2011- JUMAAT

Mahari pagi menyinar terang. Hari yang sangat bagus untuk memulakan perjalanan. Wira-wira sedang meluncur laju namun kami masih tidak ada destinasi yang pasti untuk bermalam bila mentari melabuhkan cahaya keemasannya nanti. Begitulah sebenarnya. Untuk musafir ini, kami lebih serahkan pada petunjuk akhir yang pastinya ditentukan oleh GM. Selalu berdoa ke hadrat Ilahi untuk membawa kami pada tempat yang terbaik buat kami dan minta jauhkan tempat yang tidak baik buat kami. Selepas berdoa dan bertafakur, gerak hati adalah langkah terakhir.

Selalunya kami menggunakan khidmat iphone untuk mencari homestay atau apartment atau chalet di tempat yang kami ingin menginap. Apa-apa pun kami suka pada privacy. Sebab itulah kami mengelak dari tempat tumpuan orang ramai dimana para ibu terpaksa berkurung sahaja. Tentu sekali tidak bermakna percutian keluarga sekiranya kita terpaksa berperap dalam bilik sahaja kerana keadaan sekeliling tidak begitu "Islamic". Kalau boleh, satu pantai itu kita je menginap, atau satu pulau tu..kita je atau satu ladang tu....kita je...Ladang? Yes....kalau ke pendalaman, yang paling best mestilah ladang. Bolehlah rasa kehidupan ladang sebab kami adalah orang pulau dan pantai. Akhirnya, kami dapat info about this LAMAN EJO. Pasti homestay ini akan membawa kami pada sesuatu yang bagus kerana itulah yang didoa-doakan. Mengikut pengalaman yang lepas-lepas, Alhamdulillah....semua tempat penginapan memang memberi sesuatu yang bagus, indah dan ketenangan.



Sebaik sahaja kami memasuki sempadan mana-mana negeri, antara pemerhatian yang pasti tidak terlepas ialah bentuk rumah bagi negeri tersebut. Memang banyak rumah yang cantik-cantik tapi...semuanya terlepas kerana wira-wira bergerak agak laju. Akhirnya dapatlah rakam dua buah rumah Minangkabau bila wira bergerak agak perlahan. Terasa seperti berada di zaman dulu kala. Mungkin kerana bentuk rumah Minagkabau ni...agak asing bagi kami.



Yang ini lagi lentik bumbungnya. Memang uniklah dan amat menarik. Terasa betapa kayanya adat budaya di megara kita Malaysia. Ini belum lagi termasuk reka bentuk rumah orang Cina dan India.

 Semasa wira-wira kami meluncur di jalan-jalan Negeri Sembilan, terdapat
banyak pintu gerbang bentuk ala Minangkau macam ini.


( INFO UNTUK HOMESCHOOLING )



ASAL USUL RUMAH MINANGKABAU


Negeri yang berwarna merah itulah " LAND OF MINANGKABAU". Kebanyakan penduduknya masih kuat berpegang pada adat Perpatih dan dikenali sebagai suku Sumbar.


Dari sisi sejarah, kerbau telah membawa kejayaan yang besar bagi suku besar di Sumbar ini di masa silam. Kononnya pada zaman dahulu kala, karana bantuan kerbaulah masyarakat di Sumbar menang perang melawan suku Jawa. Akhirnya sampai sekarang mereka menamakan diri mereka sebagai suku Minangkabau. "Minang" bererti menang dan "Kabau" bererti kerbau.

Sejak peristiwa itulah peraduan beradu kerbau menjadi budaya turun-temurun masyarakat Minangkabau, Sumatra Barat. Budaya warisan leluhur yang telah berlangsung ratusan tahun itu sampai kini masih dijaga dengan baik oleh masyarakat Minang.


Istano Pagarruyuang, Batusangkar, Minangkabau, Sumatera Barat

Cantik dan unik sungguh Istano Pagarruyung ini. Ada tiga tingkat semuanya. Lihatlah bentuk atapnya seperti tanduk kerbau. Istana ini telah dibina pada 31 Ogos 1987 dan pernah terbakar akibat dipanah petir pada 27 Februari 2007. Pembangunan kembali istana ini selesai pada 2010.


Ini pula pakaian traditional masyarakat Minangkabau. Bentuk tutup kepalanya juga berbentuk ala tanduk kerbau. Begitu hebat pengaruh kerbau  dalam masyarakat ini hingga dapat dilihat pada pakaian, alat perabut dan barang perhiasan.




ASAL USUL BENTUK RUMAH MINANGKABAU

Menurut cerita, lancang(kapal) nenek moyang orang Minangkabau telah belayar menuju hulu Batang Kampar. Setelah sampai di suatu daerah, para penumpang dan awak kapal naik ke darat. Lancang ini juga ikut ditarik ke darat agar tidak lapuk dalam air sungai.
Lancang kemudian ditopang dengan kayu-kayu agar berdiri dengan kuat. Mereka membina atap atas lancang itu dengan menggantungkan layarnya pada tali yang dikaitkan pada tiang lancang tersebut. Oleh  kerana layar yang menggantung sangat berat, tali-talinya membentuk lengkungan yang menyerupai gonjong. Lancang ini menjadi tempat hunian buat sementara.

Seterusnya, para penumpang perahu tersebut telah membuat rumah menyerupai lancang tersebut. Keturunan nenek moyang orang Minangkabau ini telah tersebar ke serata nusantara dan bentuk lancang yang bergonjong terus dijadikan sebagai ciri khas bentuk rumah mereka. Dengan adanya ciri khas ini, mereka lebih senang untuk mengenali sesama mereka. Mereka akan mudah mengetahui bahwa rumah yang memiliki gonjong adalah milik kerabat mereka yang berasal dari lancang yang sama mendarat di pinggir Batang Kampar. 

ADAT PERPATIH ADA 5 PRINSIP:(sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Adat_Perpatih)
  1. Keturunan dikira melalui nasab ibu: Adat Perpatih memberi keistimewaan kepada perempuan yang dianggap bonda kandung iaitu ibu yang melahirkan anggota-anggota masyarakat. Seseorang individu itu adalah anggota suku ibunya dan bukan anggota suku bapanya.
  2. Tempat Kediaman adalah di kawasan ibu isteri: Apabila berlangsungnya sesuatu perkahwinan, si lelaki akan meninggalkan kampung halamannya dan menetap di kawasan ibu isterinya sebagai orang semenda. Pada zaman dahulu si lelaki akan mengusahakan tanah keluarga isterinya.
  3. Perempuan mewarisi pusaka, lelaki menyandang saka: Hanya lelaki sahaja yang berhak menyandang saka (jawatan-jawatan dalam adat) manakala perempuan adalah mewarisi harta pusaka keluarga ibunya.
  4. Perkahwinan seperut atau sesuku adalah dilarang: Dalam sesuatu perut dan suku, hubungan adalah rapat dan si lelaki menganggap perempuan dalam perut atau sukunya adalah saudara perempuannya. Begitu juga sebaliknya. Oleh itulah perkawinan sesama suku ini adalah terlarang. Perempuan yang berkahwin sesama suku akan hilang haknya untuk mewarisi harta pusaka ibunya manakala lelaki pula akan hilang hak untuk menyandang sebarang jawatan dalam adat.
  5. Orang luar boleh menjadi ahli sesuatu suku: Untuk tujuan perkahwinan atau waris mewarisi, dibenarkan orang luar untuk menjadi ahli sesuatu suku dengan cara melalui upacara berkedim. Dalam upacara ini seseorang itu akan bersumpah taat setia dan bersaudara dengan ahli-ahli suku yang akan disertainya.

PEMBAHAGIAN HARTA

Selalu menjadi topik perdebatan hangat mengenai Adat Perpatih adalah mengenai pemberian harta pusaka yang memberikan kelebihan kepada perempuan. Inilah satu-satunya isu dalam Adat Perpatih yang selalu disalah fahamkan. Sebenarnya, pemberian pesaka yang dimaksudkan dalam adat ini ialah pemberian tanah adat. Tanah adat ini adalah tanah yang turun temurun daripada nenek moyang sesuatu keluarga. Sebabnya tanah adat ini diberikan kepada perempuan ialah semata-mata untuk menjaga kehormatan dan maruah kaum wanita Adat Perpatih. Maksudnya, seorang wanita Adat Perpatih walau betapa miskin dan papa pun, dia tidak akan merempat atau menjual maruahnya untuk hidup. Jika dia pulang ke kampungnya dia sudah ada tanah kampung dan sawah untuk dikerjakan sebagai penyambung rezeki. Manakala anak lelaki pula dianggap lebih teguh dan tahu untuk terus berusaha untuk hidup (survival). Akan harta atau tanah yang diperolehi sebagai harta sepencarian maka pembahagiannya adalah menurut hukum faraid(tidak ada kena mengena dengan tanah adat yang hanya untuk perempuan sahaja).



KAMPUNG STAY LAMAN EJO 


 Setelah melalui kawasan berbukit bukau, kami mula di kelilingi ladang getah. Kiri kanan jalan dipagari pepohon getah yang tersusun rapi. Sememangnya satu pemandangan  baru buat Afiq dan Afiqah. Berbagai-bagai soalan keluar dari otak mereka. Tak sabar mereka nak teroka ladang getah dan kutip getah scrap untuk buat bola.


Selain ladang getah, kawasan  LAMAN EJO ini di sekelilingi oleh pepohon kayu yang sangat tinggi termasuk pokok buah-buahan seperti durian, manggis dan lain-lain. Memang terpencil sungguh kedudukannya. Semua pelajar homeschool merasa sangat teruja untuk teroka tempat ini terutamanya Hafidz. Bau segar hutan sangat menyenangkan dan pemandangan serba hijau sungguh menyejukkan mata. Terima kasih Allah atas limpah rahmat yang tak terkira.

Kawasan sekelilingnya memang luas. Kita ada pilihan untuk memilih homestay jenis banglo atau dorm. Yang paling menariknya ialah taman di sekelilingnya yang tersusun rapi dan kelihatan seperti mahligai di tengah hutan belantara. Memang tiada rumah orang di sekelilingnya.Untuk membeli bahan makanan pun....kena keluar jauh juga. Tak kisahlah...sebab kami dah diberitahu terlebih dahulu dan sempat membeli belah bahan mentah untuk dimasak selama 2 hari.


Kedatangan kami disambut mesra oleh Lesie, anjing peliharaan tuan punya homestay ini. Sebenarnya anjing ini tinggal di luar pagar. Rumahnya juga berada di luar pagar. Menurut tuannya, Lesie telah dibela sejak kecil lagi. Sejak itulah Lesie menjaga keselamatan LAMAN EJO dari sebarang gangguan samaada  binatang ataupun manusia. Awal-awal lagi dia dah buat kawan dengan Hafidz. Permainan yang paling Lesie suka ialah mengutip batang kayu yang kita baling dan membawa kepada kita balik. Memang dia adalah anjing yang hebat.


Cepat Lesie belajar menurut perintah Hafidz. Bila buat isyarat suruh dia berdiri, 
dia akan berdiri. Begitu juga bila suruh duduk. Memang Lesie adalah 
anjing yang cerdik dan pandai berkawan.


Semua pelajar homeschool suka bermain dengan anjing. Pernah Afiqah minta untuk belikan seekor anak anjing yang berbulu tebal dan sangat comel. Kami benarkan dia bermain dengan anak anjing itu dan kemudianya mengajar dia cara untuk samak. Dari situ dia dapat ilmu bahawa menyentuh anjing kering sama kering tak apa tapi kalau basah, kena samak. Kami juga terang mengapa perlu disamak apabila menyentuh anjing dan babi.


Kami memilih untuk tinggal di dorm dibandingkan di banglo. Ini adalah satu pengalaman yang 
baru kepada kami semua terutamanya Hafidz, Afiqah, Afiq dan Alyssa. Lagipun...dorm yang
 berhawa dingin itu cukup luas dan membolehkan kami yang ramai(17 orang ) ini mempunyai
 katil setiap seorang. Nostalgia kehidupan tinggal di asrama
 ketika belajar dulu menggamit kembali.


Dorm yang luas ini sangat sesuai untuk kami buat activity dan game keluarga.



Oleh kerana mereka homeschool, peluang untuk tinggal di asrama seperti rakan-rakan sekolah kerajaan tidak wujud. Inilah masanya untuk mereka merasa keindahan kehidupan sebegini. Yang paling teruja ialah Afiq dan Afiqah serta Alyssa. Bentuk katil 2 tingkat ini memudahkan mereka membina khemah dengan selimut mereka. Panjat sana, panjat sini dan lompat katil sana dan sini. Kami rasa sangat bertuah kerana berpeluang memberi pengalaman sebegini kepada mereka walaupun dalam masa yang singkat.


 Lihatlah betapa lasaknya Alyssa. Kami sangat menggalakkan mereka meneroka apa sahaja yang mereka mahu asalkan bukan benda merbahaya. Sebolehnya perkataan "no" dan "cannot" diminimakan agar mereka bebas berfikir mana yang baik dan mana yang tidak. Memang mencabar kesabaran kita tetapi there is no short cut dalam pendidikan. Kalau kita nak senang kemudian hari, bersedialah untuk berkorban apa sahaja dari segi masa dan wang ringgit. Bagi yang terbaik dan kita akan dapat yang terbaik. Andai kita ambil mudah masa membesar anak, air mata dan kesalan yang tak terhingga bakal menghiasi hidup kita . Bukan setakat di dunia sahaja tapi juga di akhirat.


Setiap banglo disediakan segala peralatan untuk memasak. Begitu juga dengan dorm tapi agak istimewa lagi kerana ruang dapur dan tempat makan terletak diluar. Masak secara open dan makan pun di open air. Bahan-bahan kering seperti gula, minyak, tepung, cili kering dan rempah ratus banyak tersusun dalam almari. Berbagai-bagai jenis cordeal juga tersusun dalam bilik store. Kebanyakan bahan-bahan kering ini adalah lebihan dari kenduri kendara majlis pertunangan dan perkahwinan yang sering diadakan oleh penginap homestay ini. Tidak hairanlah kalau bilik storenya penuh dengan kawah dan pinggan mangkuk serta peralatan kenduri kendara.


Terdapat sebuah dewan serba guna dikhaskan kepada mereka yang ingin 
mengadakan sebarang majlis beramai-ramai.



Seperti biasa, aktiviti sepak raga pasti tak ketinggalan. Main sekejap je...badan
dah lencun berpeluh. Sepintas pandang macam dok berdiri tak buat apa sangat.
Hakikatnya guna tenaga yang banyak untuk bersilat dengan bola yang
diperbuat dari rotan ini.



Hari-hari tengok unclenya main sepak raga, Afiqah dan Afiq juga 
turut terpengaruh.



Skating adalah antara sukan kegemaran Afiqah di LAMAN EJO.




 Terdapat berbagai jenis bunga dan tanaman herba ditanam disekeliling LAMAN EJO. Peluang yangada digunakan buat mengajar pelajar homeschool kami tentang biologi.

Antaranya ialah:
1) Mengenal nama bunga-bunga yang terdapat di sini.
2) Mengenal pasti tumbuhan berbunga dan yang tidak berbunga.
3) Kegunaan tumbuhan-tumbuhan ini dalam perubatan traditional. Dari kecil lagi kami sudah kenalkan mereka dengan berbagai jenis herba kerana banyak herba-herba tempatan yang kami gunakan dalam product kami di http://www.fcumiracle.com/. Kami juga menggalakkan mereka untuk meneroka sendiri herba-herba di dalam persekitaran dan mencari kegunaan perubatannya. Setakat ini, Hafidz menunjukkan minat yang mendalam dan arif tentang herba dalam hutan bakau.


 Banyak juga pokok bunga yang tak pernah lihat seperti di atas. 
Cantik dan menarik sekali.



Bunga ini memenuhi atap corridor. Suasana menjadi ceria dengan 
warna warninya.



  Setelah penat bermain, kedua-dua cucunda ini kelaparan pula. Yang paling cepat dan senang...masak mee segeralah kali ini. Masih awal untuk masak untuk dinner. Buat sekian kalinya, kami beri peluang untuk mereka masak sendiri. Cooking classlah... Seronok sungguh mereka. Pasti kenangan masak secara open air ini akan diingati dalam lipatan sanubari mereka.


Antara mata pelajaran yang paling mereka gemari ialah cooking class. Di samping mereka berpeluang makan masakan sendiri, mereka juga mendapat berbagai kemahiran kehidupan. Biasanya sambil memasak, mereka akan diajar berkenaan kandungan zat dalam makanan yang dimasak. Kali ini mereka belajar pasal bayam yagn tinggi dalam besi. Mereka suka makan bayam sebab mereka hendak jadi kuat macam Popeye...Rupanya pengaruh kartun popeye makan bayam dan jadi kuat menarik hati mereka...Kami juga memberitahu bahawa mee segera tidak bagus dan bahaya jika dimakan dengan kerap.





 
Inilah mee yang paling enak pernah mereka makan kerana dimasak sendiri.
 Habis licin....!!



Buat pertama kalinya kami bermalam di tengah-tengah "belantara". Kiri kanan, depan belakang dipagari pepohon hijau tanpa gangguan manusia. Ditakdirkan juga hanya satu keluarga sahaja yang turut menginap bersama kami. Mereka menginap di banglo bahagian depan. Jadi kelibat mereka tidak langsung mengganggu privasi kami. Sayup-sayup kedengaran haiwan hutan menyapa malam yang kian larut.


DEAR READERS
YOURPOSITIVE COMMENTS ARE HIGHLY APPRECIATE. 
♥♥♥ FCU MALAYSIAN HOMESCHOOLING ♥♥♥





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...