TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
HAFIDZ YOUNG SCIENTIST

I am Hafidz, the young scientist.This blog is about my exciting homeschooling journey.It will remains as my sweet memories forever. Glad to share the special moments with you !!!


Wednesday, July 18, 2012

FCUHOMESCHOOL STUDENTS ARE HAVING A FUN AT REGENCY RESORT, GUNUNG JERAI


  
( GUIDANCE CORNER )
 
Ini adalah filem pertama yang diterbitkan oleh FCUHOMESCHOOLING sejak ia ditubuhkan. Walaupun filem ini sangat simple dam straight forward, namun ia adalah langkah pertama yang sangat bermakna bagi saya sebagai tenaga pengajar. Dengan lahirnya filem pertama ini, bermakna satu lagi syllabus dikenalkan dalam pembelajaran homeschool kami iaitu PERFILEMAN. Saya suka memilih nama yang gah dah hebat setaraf universiti walaupun saya sendiri sebagai tenaga pengajar baru merangkak untuk menguasai kemahiran photography dan juga teknik mengedit video. Nama besar ini adalah pemangkin bagi saya untuk terus berusaha ke depan dan membawa pelajar-pelajar homeschool kami ke taraf international.  Mengapakan saya memilih PERFILEMAN sebagai salah satu ilmu yang penting untuk pelajar kami terokai. Sememangnya antara sebab yang paling kukuh ialah kerana ianya sangat selari dengan bisness keluarga kami iaitu FCUPRODUCTION. Jawapan yang lebih terperinci akan saya masukkan dalam entry yang akan datang, Insyaallah.


KEBEBASAN MUTLAK HOMESCHOOL
Saya rasa sangat bertuah dan bersyukur kerana telah diizinkan Allah untuk terjun ke bidang ini. Usia homeschool kami sebenarnya sudah menjangkau 32 tahun 
(MENGAPAKAH PERLU HOMESCHOOL?) dan kami mula homeschool secara rasmi (minta kebenaran dari Kementerian Pelajaran Malaysia) sejak tahun 2009. Sejak dari itu bermulalah perjalanan homeschool kami yang penuh dengan keseronokan meneroka ilmu Allah yang penuh kepelbagaian sesuai dengan keperluan semasa. Tiada lagi homework yang membebankan dan merugikan ruang masa, tiada lagi aktiviti sekolah yang menyebabkan anak-anak seharian di sekolah dan yang paling besar ialah peperiksaan yang memalsukan kehebatan anak kita yang sebenarnya. Malah ilmu yang ditimba di rumah lebih luas skopnya mengikut daya kreativiti pendidik. Selain dari subjek yang biasa diajar di sekolah, kami telah menambah beberapa lagi subjek lain seperti:

1- PERFI.LEMAN
2- ASTRONOMI
3- FCUMEDIC
4- THE ART OF COOKING
5- ONLINE BUSINESS

Insyaallah, FCUHOMESCHOOLING akan terus maju ke depan dengan banyak lagi ilmu Allah yang akan diterokai.



DI SEBALIK FCUHOMESCHOOLING VIDEO

FCUHOMESCHOOL STUDENTS ARE HAVING A FUN AT REGENCY RESORT, GUNUNG JERAI dirakam secara spontan tanpa skrip semasa cucu-cucu FCU meneroka taman permainan di Regency Resort. Setelah dikumpulkan semua video-video dan dijadikan sebuah filem homeschool, saya dapati ianya banyak membantu kami mengecam peribadi pelajar kami. Short film di bawah memaparkan Alyssa sebagai watak utama dengan sokongan watak penting Afiqah dan Afiq yang banyak menghidupkan filem ini. Ketika short film ini dirakam, Alyssa baru saja menyambut harijadi pertamanya dan sememangnya dia tidak dapat bertutur secara sempurna lagi. Namun begitu kami dapati dia cuba menggunakan bahasanya tersendiri umpamanya dalam video  

ALYSSA LOVES DRINKING VIRGIN COCONUT OIL TO BOOST HER IMMUNE

Alyssa menggunakan perkataan "AWANK" bagi perkataan coconut oil. Begitu juga dalam short film ini, dia menggunakan perkataan " Ah....ah...." bagi menyatakan hasratnya untuk berenang. Walaupun dia tidak dapat bertutur dengan sempurna, Alyssa faham dengan apa yang kita tuturkan kepadanya. Oleh kerana kami banyak berinteraksi dalam bahasa Inggeris dengan Alyssa, dia dapat faham bila saya kata " It's dangerous, you cannot swim". 

Sebaik sahaja mendengar larangan saya, dia terus beralih ke tangga, satu alternatif lain untuk mencapai hasratnya untuk berenang. Pada masa itu, Afiqah dan Afiq berada di bahagian lain. Ini bermakna pilihannya untuk menaiki tangga tidak dipengaruhi oleh sesiapa. Jelas Alyssa berwatak tidak cepat putus asa dan berani mengambil risiko demi memenuhi apa yang dihajatnya. Inilah PINPOINT yang perlu kita gunakan dalam mendidiknya. Sikap positive ini perlu dipupuk lagi agar tidak hilang semasa proses membesar. Kalau hendak melarangnya pun apabila dia inginkan sesuatu yang bersifat negative, mestilah mengambil kira wataknya yang tidak mengenal putus asa dan berani. Dengan ini, anak-anak kita tidak akan mati semangat dengan tindakan-tindakan kita yang sering terbabas kerana kita tidak kenal sifat semulajadi anak-anak kita.



Semasa saya merakam video ini, saya hanya mengikut sahaja Alyssa dan Afiq naik tangga tanpa memberi arahan atau larangan. Setelah sampai di bahagian atas, Afiq hanya meninjau-ninjau ketinggian gelongsor yang terus menjunam ke dalam kolam renang. Sebaik sahaja Afiq berlalu, tanpa teragak-agak Alyssa terus memanjat benteng gelongsor dan berhasrat untuk slide down ke kolam yang diidam-idamkan sejak dari awal kami sampai. Memang terkejut juga saya dengan tindakan Alyssa yang diluar dugaan itu.Cepat-cepat saya capai bajunya agar dia tidak terus tergelongsor. Sebenarnya saya boleh saja biarkan Alyssa merasa impact pilihannya untuk menggelongsor kerana kolam itu tidak dalam pun. Kita boleh lihat hasilnya samaada dia akan menangis ketakutan atau masih boleh ketawa penuh keriangan. Faktor cuaca yang sejuk di pergunungan Jerai dan hari sudah hampir senja membuat saya memilih untuk mencapai Allysa sebelum dia menjunam ke dalam kolam. Memang dia seorang yang berani!!.Masyaallah....




Afiqah walaupun masih kecil tapi  peranannya dalam homeschool kami memang besar. Dia adalah idola bagi Afiq dan Alyssa. Apa sahaja yang dilakukan oleh Afiqah, pasti akan jadi ikutan cucu berdua ini. Dalam  pertuturan Bahasa Inggeris pun, Afiqah telah banyak mempermudahkan matalamat kami untuk membolehkan pelajar bertutur dalam tiga bahasa. Oleh kerana Afiqah fasih berbahasa Inggeris (taraf kanak-kanak), dengan sendirinya Afiq juga dapat menguasai bahasa ini secara natural kerana sentiasa berinteraksi dengan Afiqah. Nampaknya Alyssa juga tidak terkecuali dan sudah faham apa yang kita tuturkan dalam bahasa Inggeris walaupun baru setahun umurnya. Alhamdulillah....Inilah kekuatan homeschool di mana apabila kita dapat tapak yang kukuh (Afiqah), usaha seterusnya menjadi mudah.

Afiqah memang seorang yang ceria dan kreatif dan seorang kakak yang penyayang. Selalu sahaja dia beralah dengan Afiq yang lebih dominant (mungkin kerana dia seorang lelaki) dalam banyak perkara. Dalam video ini, Afiqah menyanyi secara spontan sahaja dan mencipta melodi dan lyric sendiri. Tidak hairanlah kalau Afiq memandang tinggi pada Afiqah kerana memang dia seorang pelajar yang berbakat. Masyallah...Alhamdulillah !!



Dari kecil lagi Alyssa menunjukkan ciri-ciri seorang yang teratur dan berhati-hati. Dia akan memilih laluan yang lebih selamat apabila hendak melangkah dan akan simpan semua barang mainannya selepas bermain. Bukan itu sahaja, dia akan pilih mainan yang tertentu untuk beg yang berlainan. Sekiranya kita ubah, dia akan pastikan barang mainan itu akan berada dalam beg yang telah ditentukan olehnya. Sikap ini memang berlainan dengan sikap Afiqah yang selalu kehilangan barang-barang kepunyaannya samaada sebab tersalah letak ataupun tidak kemas balik selepas bermain. Sikap hati-hati ini dapat jelas kita lihat apabila matanya dapat menangkap sekilas pandang tissue yang dibuang oleh Afiqah semasa berbuai. Memang dia hendak ambil tissue itu tapi....mungkin kerana Afiqah tengah berbuai, dia mengambil langkah untuk terus berjalan. Dalam perjalanannya mata Alyssa terpandang kepada tempat gelongsor yang berwarna warni itu. Dia berhasrat untuk bermain di situ setelah hampa untuk turut sama berbuai dengan sepupunya. Namun...langkahnya terhenti sebaik sahaja Afiqah menjerit
 " It got many spider everywhere. Look at up there...SPIDER..SPIDER..."
Sebenarnya Afiqah tidak bermaksud untuk menakut-nakutkan Alyssa. Afiqah tidak berwatak sedemikian, malahan selalu sahaja memberi motivasi kepada adik-adiknya dan menjaga keselamatan mereka. Afiqah hanya menyatakan sesuatu yang benarl. Mungkin dia sudah terjumpa spider dekat tempat gelongsor semasa dia bermain sebelumnya. Yang lucunya...Alyssa terus tergamam kerana dia faham apa yang diperkatakan oleh Afiqah. Sifat hati-hatinya menyebabkan dia menukar arah dari tempat gelongsor yang gah dan menarik ke permainan goyang-goyang yang jelas lebih kecil dan agak jauh juga dari situ. Jelas disini, watak seseorang kanak-kanak akan membantunya membuat keputusan yang betul dalam insiden hariannya. Sebab itulah sangat penting kita membetulkan apa-apa yang negative dalam diri anak-anak kita agar mereka tidak terpesong dalam kehidupan dewasanya. Semua ini memerlukan pemerhatian yang teliti dari para ibubapa. Adakah kita mempu untuk melakukannya sekira anak-anak kita seharian tidak di samping kita kerana memenuhi tuntutan akademik yang makin hari makin banyak mengambil ruang masa. Inilah antara sebab yang paling penting mengapa kami homeschool anak-anak kami.



Inti pati pembelajaran homeschool kami ialah untuk membentuk anak-anak yang cintakan Allah. Sedari kecil lagi kami mengajar bahawa Allah berkuasa dalam semua perkara. Kalau mereka jatuh, Allah yang mentakdirkan kejadian itu atas sebab kecuaian mereka atau dosa-dosa mereka. Kami ajar mereka berkata "Innalillah..." dan sebagainya.

Apabila Afiq perasan seluar dan bajunya basah akibat dia berbuai atas buai yang basah,
dia berkata " Oh My God Allah... You basah my shirt..!!" Walaupun tanggapannya tidak betul, sekurang-kurangnya dia sudah dapat kaitkan apa yang berlaku adalah dengan kehendak Allah juga. Hakikatnya kalau dia tidak berbuai, tentu baju dan seluarnya tidak basah.

Seterusnya Afiqah menjerit penuh teruja " Thank You Allah...." menzahirkan rasa terima kasih kepada Sang Pencipta Alam Semesta atas izinNya dia dapat sampai ke Regency Resort. Sepanjang perjalanan memang itulah yang paling kami tekankan iaitu bersyukur kepada Allah yang memberi dan pinta pada Allah sekira berhajat kepada sesuatu baru boleh minta kepada ibubapa. Anak-anak kecil umpama span yang menyerap apa sahaja pengaruh di sekelilingnya. Kita ibubapalah yang bakal mencorak pengaruh itu agar mereka menjadi insan terbilang di sisi Allah.




Nikmatilah short film pertama FCUHOMESCHOOLING ini:





Berikutnya adalah video pertama FCUHOMESCHOOLING yang telah dirakam pada tahun 2010. Ketika itu Afiqah berumur 6 tahun dan Afiq pula berumur 4 tahun.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...