TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Isnin, 7 Oktober 2013

TRANSFORMATION OF FOUR WHEEL DRIVE AND ROADSCHOOLING.

Tarikh Rabu, 21 Dec. 2011 adalah merupakan satu turning point dalam pembelajaran FCUHOMESCHOOLING. Kenangan penjelajahan sulung ini telah saya abadikan dalam posting SIRI 1 (BERANGKAT): CACATAN PENJELAJAHAN FCU SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA.

Sejak tarikh tersebut kami telah membuat penjelajahan demi penjelajahan ke merata tempat seluruh semenanjung. Pembelajaran sudah tidak lagi hanya bertempat di STATION 1 FCU( LANGKAWI) atau di STATION 2 FCU (PASIR GUDANG, JOHOR). Biasanya kami akan berada di Langkawi selama sebulan dan akan berada di Johor pula selama sebulan. Perjalanan pergi balik dari Langkawi ke Johor akan mengambil masa selama dua minggu. Ini bermakna kami berpeluang membuat ROADSCHOOLING dalam setiap perjalanan yang panjang itu. Sepanjang persinggahan di mana-mana homestay, chalet, apartment dan hotel, semuanya banyak memberi impak kepada pembelajaran kami. Tempat-tempat yang dilawati juga telah mematangkan para pelajar dalam tempoh 2011 hingga 2013.

Pada awal 2013 kami telah mula membuat transformasi kepada 3 wira kami yang telah banyak berjasa sepanjang penjelajahan ini. Kalau dulu mereka hanya meluncur laju di atas jalan-jalan seluruh Semenanjung Malaysia. Kini, kami melangkah selangkah lagi dengan meneroka jauh ke dalam hutan dimana wira-wira ini terpaksa melalui jalan yang tidak menentu dan melintasi sungai yang deras untuk membawa kami meneroka hutan-hutan di Malaysia. Pembelajaran ROADSCHOOLING kami menjadi lebih rancak dan lebih bermakna terutamanya kepada Alyssa dan Adelyn yang membesar di atas jalan. Tentu banyak sekali input perjalanan yang telah mereka serap ke dalam minda mereka dan semua ini adalah modal berharga yang tidak mungkin dapat dijual beli. Insyaallah, akan saya kongsi sedikit sebanyak tentang penjelajahan belantara Semenanjung Malaysia dalam posting yang akan datang. Pengalaman perjalanan bahaya di dalam hutan sangat penting buat kami dalam persediaan untuk menrealisasikan cita-cita kami menjelajah dunia melalui jalan darat pada masa akan datang. Semoga Allah mentakdirkan semuanya berjalan dengan lancar dan dipermudahkan segala urusan. Saya pasti, pembelajaran generasi FCU akan lebih bermakna dengan segala pengalaman yang bakal mencorak kehidupan mereka. Bila? Kita hanya bisa merancang dan selebihnya adalah kuasa Allah.


TRANSFORMASI WIRA-WIRA FCU





Hafidz (sedang mencangkung) banyak belajar tentang cara-cara penambahan peralatan kereta 4WD. Insyaallah FCU guys akan membuat sendiri segala penambahan ini pada masa akan datang. Buat masa sekarang, mereka mesti menambah banyak lagi ilmu tentang pembinaan kereta dan spare partnya. Dalam usia 13 tahun, Hafidz telah mempelajari banyak ilmu yang hanya digali oleh orang dewasa. Pembelajaran skil kehidupan sebeginilah yang membuat pembelajaran sekolah biasa tidak dapat menandingi pembelajaran homeschool. Ini adalah satu hakikat yang tidak dapat disangkal kerana homeschool mengajar ilmu yang dipraktikkan dalam kehidupan sebenar. 

Dalam kamus pembelajaran mereka tidak wujud istilah ilmu dipelajari hanya untuk dihafal dan dilupakan selepas itu. Mereka belajar sesuatu yang perlu mereka gunakan dan ilmu itu terus berkembang dari level diploma ke level ijazah dan terus ke level pakar iaitu PhD. Ini telah kami buktikan dalam FCUPRODUCTION di mana semua crewnya adalah self learning at home (homeschool). Hanya dalam beberapa tahun sahaja mereka sudah berjaya meletakkan taraf mereka ke peringkat profesional dimana syarikat-syarikat besar seperti SHELL, SIMEDARBY, MMHE (Malaysia Marine and Heavy Engineering Sdn Bhd) dan syarikat persendirian luar negara yang beroperasi di Malaysia telah menggunakan khidmat mereka untuk membuat video korporate syarikat masing-masing. Saya sebagai ibu merasa sangat bangga dengan pencapaian mereka dan kejayaan ini telah meletakkkan taraf homeschool di Malaysia ke satu level yang lebih tinggi.


 
Hasil transformasi dengan izin Allah jua....

 
Hasil transformasi dengan izin Allah jua....


  
Wira-wira kami masih "manja" lagi ketika ini kerana hanya menyusur jalan raya yang luas dan hebat tanpa apa-apa halangan. Tayar-tayarnya masih mencengkam tar dan bukan selut di hutan. Badan mereka juga sangat mulus tanpa calar duri-duri bertam dan tumbuhan liar yang menghiasi hutan belantara. Mereka juga belum bertarung dengan jalanan yang berlopak dalam dan sungai deras yang boleh membalikkan mereka.

   
Ketika ini juga, mereka belum lagi kami uji sejauh manakah kehebatan mereka meredah hutan belantara dan melindungi kami hingga sampai ke destinasi dengan selamat. Allah jua menentukan segalanya.

MONSTERS ON THE ROAD
Video FCUPRODUCTION: Sebahagian dari ahli kelab 4WD LANGKAWI yang membuat perjumpaan menyusur jalan raya di Pulau Langkawi.

*Please watch in HD by clicking HD at the bottom right corner of the video...... Sila lihat video di dalam HD dengan klik HD di kanan bawah pada video.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...