TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
HAFIDZ YOUNG SCIENTIST

I am Hafidz, the young scientist.This blog is about my exciting homeschooling journey.It will remains as my sweet memories forever. Glad to share the special moments with you !!!


Sunday, August 31, 2014

ISTIMEWANYA ANAK-ANAK HOMESCHOOL !!


Semua cucunda FCU adalah generasi homeschool sepenuhnya. Oleh kerana mereka tidak bergaul dengan rakan sebaya, acuan mereka adalah acuan asli yang kami inginkan. Proses ini nampak mudah dengan izin Allah dan kami sangat bersyukur kehadrat Ilahi kerana membimbing dan terus membimbing kami. Sebelum ini kami pernah juga membuat separa homeschool dimana anak-anak masih dihantar ke sekolah biasa. Sudah tentu mereka turut diwarnakan dengan warna rakan-rakan mereka di sekolah dan proses untuk  mendapat warna dan bentuk acuan yang diidamkan sering menghadapi masaalah. Oleh itu, ibubapa yang menghadapi  masaalah untuk mendisiplinkan anak-anak, mesti mengambil kira segala gangguan yang menjadi penghalang kepada anak-anak untuk patuh dan taat.

Perbezaan yang kedua yang paling ketara ialah minat yang mendalam untuk mencuba sesuatu yang baru dan berkreatif dengan apa sahaja yang ada di sekeliling mereka. Ini adalah sifat semula jadi seorang kanak-kanak tetapi keinginan ini akan mati sekiranya kanak-kanak itu dibebankan dengan kerja sekolah yang melambak dan aktiviti yang telah dirancangkan oleh para guru untuk mereka. Walaupun kita melihat mereka terlibat dengan berbagai aktiviti namun mereka tidak menggunakan daya kreativiti yang telah dibekalkan oleh Allah dengan sepenuhnya kerana terlalu banyak peraturan yang mesti diikuti. Medan homeschool yang relax dan santai sememangnya terbaik untuk mereka mengasah apa yang telah Allah bekalkan. Kita sebagai pembimbing hanya menyediakan peralatan dan tunjuk ajar. Walaupun daya kreativiti ini nampak simple tetapi yang paling penting ialah tunas itu hidup dan membesar dalam diri mereka. Daya kreativiti yang hidup ini adalah bekal yang paling penting untuk mereka menjalani kehidupan seterusnya. Mereka mampu berdaya saing dalam arus kehidupan yang serba canggih dan mempunyai tahap keyakinan diri yang penting. Tiada siapa yang akan melebelkan pencapaian mereka itu sebagai A, B, C dan sebagainya.



AFIQ'S CREATION

Setiap individu itu memang unik dan berlainan antara satu sama lain. Keistimewaan mereka juga dikurniakan Allah dalam berbagai bidang. Ibubapa yang homeschoolkan anak-anak mereka mempunyai peluang yang lebih besar untuk mengenal anak mereka dari berbagai segi. Mereka sentiasa berdamping dengan anak-anak untuk memahami diri anak tersebut. Jesteru itu mereka akan nampak segala keistimewaan dalam diri anak mereka hinggalah ke sekecil-kecil benda. Tiada satu pun yang tercicir dalam perkiraan mereka. Walaupun ada anak yang berupaya membaca pada umur 3 tahun dan ada pula yang agak lewat hingga ke umur 12 tahun, tetapi kedua-dua anak yang berbeza ini tetap di dalam gred A. Sering anak-anak yang agak slow dalam bidang akedemik mempunyai kebolehan lain seperti lebih prihatin, rajin menolong, teliti dalam pekerjaannya dan penyabar.

,
Afiq (9) mempunyai pengaruh yang besar terhadap perkembangan Alyssa 
dan Adelyn. Apa sahaja yang Afiq buat, tentu sahaja akan diikuti 
oleh Alyssa (3) dan Adelyn (2). Dengan sendirinya Alyssa dan Adelyn 
telah mempertingkatkan diri mereka tanpa sebarang usaha kita. 
Pemikiran mereka juga sudah tidak lagi seperti umur mereka sebenar. 



Ini adalah aktiviti bebas iaitu di luar kelas homeschool. 



Oh...rupanya Afiq melukis sepasang outfit yang lengkap baju dan seluar. 
Siap dengan "bow-tie" dan kepala tali pinggang yang berbentuk reben. 
Apabila ditanya apa benda dibawah kepala tali pinggang tu... 
"Zip" jawabnya. Detailnya pengamatan Afiq hingga zip itu
 kelihatan agak kelakar. Good job...Afiq !!



Ah...rupanya out fit itu untuk Alyssa. Patutlah ada warna 
pink..( warna kegemaran Alyssa). Apalagi..Alyssa pun 
mencuba out fit yang glamour sangat ni dengan hati gembira. 



Do you like it ?
.."It looks funny" Jawab Alyssa sambil membuat muka cute.

Inilah beberapa keletah kelakar pelajar homeschool kami. Memang tidak kering gusi kita melayan mereka. Ada sahaja aksi-aksi dan penerokaan mereka yang membuat kita terhibur. Pendek kata....homeschool itu senang dan menguntungkan sekira kena caranya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...