TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
HAFIDZ YOUNG SCIENTIST

I am Hafidz, the young scientist.This blog is about my exciting homeschooling journey.It will remains as my sweet memories forever. Glad to share the special moments with you !!!


Friday, August 10, 2012

NASI KERABU KELANTAN MEMANG BEST.....



FCUHOMESCHOOLING COOKING CLASS

"Sedapnya nasi ni....nasik kabu klate" Inilah antara komen pahlawan-pahlawan FCU yang cuba berlagak macam pandai cakap loghat kelantan. Lucu betul dan aku hanya ketawa terkekeh-kekeh tanpa membetulkan perkatakan "kabu" dengan perkataan "khabu". Lidah pelat Kedah mereka memang berlaga dengan pelat Kelantan.

" Buatlah kerap sikit...memang dah lama tak makan nasi best nih" Mencelah Hafidz.
"Ha ah lah....kenapa aku jarang sekali masak nasi kerabu. Bukan setahun sekali...Mungkin juga tidak tiga tahun sekali. Kenapa ya..." Aku sendiri pun tak tahu sebabnya. Mungkin agak cerewet nak buat masakan popular Kelantan ni dan perlukan ruang masa yang lama. Kalau kuah tumis dan sambal kelapa dibuat pada hari sebelumnya...tentu tidak jadi masaalah. Insyaallah..Kali ini akan dihidang dengan lebih kerap lagi dan memangpun one of my favorite. Masih segar kenangan mengutip ulam dan pucuk-pucuk kayu buat rampai dalam nasi kerabu. Bagaimana aku nak lupa sebab dalam semak itulah aku di patuk ular. Alhamdulillah hanya ular daun aje. Zaman dulu....segala jenis ulam dipetik dalam hutan. Pucuk penna yang paling aku suka petik. Sebabnya...buahnya yang kecil tapi keras akan ku kutip untuk buat peluru senapang buluh. Ah...Kenangan zaman kanak-kanak tak mungkin hilang dalam ingatan.

Kami sekeluarga berbuka dengan nasi kerabu Kelantan hari ini. Sambil masak, aku perturunkan beberapa tips dan juga resepi yang memang sudah terpahat dalam ingatan kepada anak-anak.


RESEPI NASI KERABU


Makanan seimbang dan lazat. Warnanya yang berbagai mampu menarik anak-anak keci untuk menjamahnya.


Nasi Kunyit Berseri

5 cawan beras biasa
Beberapa ketul kunyit hidup (ikut suka)
2 sudu makan kunyit serbuk (hingga beras jadi warna kuning)
10 helai daun limau purut
2 batang serai sedang

Caranya:
 Masak macam biasa cuma masukkan kunyit, daun limau dan serai.


Bahan-bahan diatas akan menjadikan nasi kita warna kuning. Selain warna kuning, kita juga boleh warnakan nasi dengan warna biru dengan memasukkan bunga telang. Arwah mak banyak tanam bunga ini di pagar tepi rumah. Selain nampak cantik, senang untuk buat nasi kerabu. Kalau tak ada semua bahan-bahan di atas, nasi kerabu putih pun boleh.....


Bunga telang yang menghasilkan warna biru natural bagi makanan.




Nasi kerabu hitam dihasilkan dengan memasukkan berbagai jenis daun seperti
serai kayu, daun jambu batu, daun mengkudu , daun lengkuas dan banyak lagi.
Rasanya juga cukup hebat setelah berbagai jenis khasiat ulam-ulaman sebati dengan nasi.




Kuah Tumis Nasi Kerabu

4 cawan santan pekat
8 ulas bawang merah
7 ulas bawang putih
3 bawang besar
25 cili kering
1 inci halia
2 batang serai sedang - ketuk
1 asam keping
3 keping gula melaka
5 sudu besar budu
1/2 cawan minyak
Garam secukup rasa selepas memasukkan budu. 


Caranya:
1) Kisar semua bahan kecuali serai. Guna air yang sedikit agar rempah senang garing nanti.
2) Panaskan minyak dan tumis bahan yang telah dikisar. Masukkan serai yang telah diketuk. Tumis hingga rempah betul-betul garing. Air ditambah sedikit demi sedikit semasa menumis. Rempah yang ditumis dengan sempurna ( masa agak lama) akan menghasilkan kuah tumis yang se.dap dibandingkan rempah yang ditumis hanya sekejap. 
3) Masukkan budu dan sedikit air dan terus menumis hingga pecah minyak dan bau sangat harum.
4) Masukkan santan pekat. Kacau dan masak hingga mendidih. Perlu kacau kuah sentiasa agar kuah tidak berketul. 
5) Masukkan gula melaka yang dicincang terlebih dahulu sebelum ditumbuk. Rasakan masin dan manis kuah secukupnua




Gula melaka ini boleh digantikan dengan gula merah atau gula perang. 
Kuah tumis rasanya lebih masin sedikit.


Sambal Kelapa Nasi Kerabu

-20 ekor ikan kembung bakar (terpulang pada kita. Lagi banyak ikan lagi sedap rasanya).       Ikan rebus akan membuat rasa sambal agak hanyir.

-1 biji kelapa parut. Kelapa yang agak muda lebih sedap dari kelapa yang tua. Buang dulu kulit ari-ari kelapa sebelum di parut. 
-10 bawang merah (tumbuk/blend kering hingga halus)

-4 batang serai sedang( dihiris nipis sebelum diblend kering hingga halus)

-1 inci halia (ditumbuk halus)

-2 sudu makan serbuk lada hitam (kuantiti terpulang kepada selera kita)

-Gula dan garam secukup rasa. 


Kami sangat beruntung kerana tinggal di tepi laut. Ikan segar yang 
baru ditangkap oleh nelayan memang mudah didapati. Harganya 
juga jauh lebih murah dari harga pasar.  Masyaallah...ikannya 
keras dan penuh dengan lendir. Rasanya sangat segar bila dibakar.



Antara bahan-bahan untuk sambal ikan iaitu dari kiri: isi ikan rebus yang 
sudah ditumbuk, halia dan serai yang sudah diblend kering hingga lumat, 
bawang merah yang ditumbuk hingga lumat dan di bahagian 
belakang sekali ialah kelapa goreng keperangan.




Pastikan kelapa goreng tidak hangus.

Caranya:

1) Goreng kelapa dengan api yang sederhana hingga rangup dan berwarna perang muda.
2) Buang tulang ikan bakar. Pastikan tiada sebarang tulang agar tiada siapa yang terlekat tulang bila makan nasi kerabu nanti. Tumbuk isi ikan hingga lumat.
3) Gaul semua bahan yang telah disediakan. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Biasanya rasa sambal ikan manis sikit manakala rasa kuah tumis pula masin sikit. Jadi barulah seimbang rasanya.
4) Kalau kelapa goreng agak kasar, tumbuklah sedikit. Kalau dah halus, biarkan sahaja.
5) Masukkan semula semua bahan yang telah digaul ke dalam kuali dan goreng sekali lagi. Agak-agak dah panas segala bahan barulah diangkat.



Sambal kelapa nasi kerabu ini memang sedap dan boleh 
dimakan dengan nasi himpit.


Kuah Budu

Budu

Limau nipis

Cili padi yang dipotong-potong






Ulam Ulaman
Kacang panjang
Kubis
Timun
Daun kesum
Bunga kantan
Bawang besar
Kacang botol
Taugeh
  
Hiris halus kesemua ulam ulaman.







Sambal Cili
Cili padi
Cuka
Garam
Gula 

Sambal cili adalah wajib jika tak dibuat kuah tumis

Lauk pauk

Telur masin 
Ikan rebus goreng celup tepung
Daging bakar
Daging goreng atau ayam goreng
Keropok atau keropok lekor
Solok lada
Bawang putih jeruk

Atau apa apa jer yang disukai


Cara Menghidang


Letakkan nasi di dalam pinggan. Masukkan ulam ulaman diikuti dengan sambal kelapa.
Kemudian sendukkan sedikit kuah tumis, budu dan sambal.

Akhir sekali, letakkan keropok dan lauk pauk  dabseperti telur masin, daging bakar, ikan celup tepung, daging goreng





Lauk pauk yang paling asas ialah ikan goreng tepung, telur masin dan keropok ikan.
Lauk pauk yang lain tu....sebagai tambahan sahaja.



Memang berselera makan nasi kerabu kuning Kelantan. Kita tidak perlu nasi yang banyak kerana apabila dah dimasukkan sambal ikan, kuah tumis, ulam-ulaman dan lauk pauknya...dah penuh pinggan.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...