TRANSLATE THE BLOG TO YOUR LANGUAGE
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Khamis, 19 Disember 2013

PEPERIKSAAN RADIO AMATUR (RAE) 2013


Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan menganjurkan Peperiksaan Radio Amatur (RAE) pada 19.12.2013 sebagai memenuhi kehendak Peraturan 26(2), Peraturan-Peraturan Komunikasi dan Multimedia (Standard Teknik) 2000.


Butiran lengkap berhubung peperiksaan ini adalah seperti berikut: 
Tarikh dan Masa Peperiksaan :19 Disember 2013, Masa:  2.00 petang
Tempat: Pusat Peperiksaan (Wilayah) Utara, Tengah, Selatan, Timur, Sabah dan Sarawak 
Tarikh Permohonan Dibuka : 11 Oktober 2013 
Tarikh Tutup Permohonan : 1 November 2013, 5:00 petang 

Sehubungan dengan itu, Institut Sains Angkasa (ANGKASA) dengan kerjasama kumpulan penyelidikan Radio Amatur telah mengadakan Kelas Persediaan Secara Percuma bagi sesiapa yang berminat untuk mengambil peperiksaan tersebut. 


Selamat Berjaya FCU Guys
Dua dari ahli FCU telah menduduki peperiksaan ini dan Alhamdulillah telah lulus dan bakal memperoleh LESEN B RADIO AMATUR . Pada 19 Disember 2013, seramai enam orang lagi ahli FCU akan turut menduduki peperiksaan yang akan berlangsung di:


Dewan Peperiksaan (Aras 4)
Sunway Carnival Convention Centre
Sunway Carnival Mall
13700 Sebarang Jaya
Pulau Pinang 

Oleh kerana umur minima untuk menduduki peperiksaan ini adalah 14 tahun, kami telah menyerapkan Hafidz untuk bersama-sama abang-abangnya. Pada kebiasaannya hanya orang dewasa yang memerlukan lesen radio amatur sesuai dengan keperluan semasa. Jarang sekali untuk para pelajar turut menduduki peperiksaan radio amatur (RAE).




Surat lulus permohonan menduduki peperiksaan "Radio Amateur Emateur


FCUHOMESCHOOLING Dan Peperiksaan
Bermula dengan anak sulung kami, Nur Siti Fatimah yang memegang Diploma Sains Komputer (UPM) dan terus terjun ke bidang pekerjaan dan berakhir sebagai Pengurus Pizza Hut Cawangan Kuala Lumpur dan mendapat gelaran Manager Of The Year. Selepas melahirkan anak kedua (Afiq), Nur menumpukan kepada perniagaan keluarga iaitu FCUMIRACLE. Anak kedua pula seorang jurutera (UTHM)dan kini sebagai Freelancer dan sedang bekerja dengan sebuah syarikat luar negara (ALSTROM). Anak ketiga adalah lepasan Ohio State Universiti (Jurutera) dan kini juga bersama membangunkan perniagaan keluarga iaitu FCUPRODUCTION. Anak keempat pula dalam bidang Architecture (UIA) dan juga bersama mengembelingkan tenaga dalam perniagaan keluarga. Anak kelima juga keluaran UTHM dalam bidang kejuruteraan dan bersama membangunkan keluarga. Dua anak perempuan kami yang masih belajar iaitu Intan yang mengambil PhD (Mathematik) di UTM dan Asilah yang mengambil Master (Kejuruteraan) di United Kingdom. Tiga anak kami yang kemudiannya mengambil keputusan untuk tidak meneruskan ke universiti walaupun mendapat tawaran ke universiti. Mereka belajar di rumah dalam banyak jurusan yang mereka minat melalui internet. Semua pembelajaran adalah berpusat kepada perniagaan keluarga terutamanya FCUPRODUCTION.

Kesemua mereka mendapat sentuhan homeschool. Kami sudah memulakan homeschool anak-anak secara sepenuhnya pada 1980. Saya ada membuat entri sejarah homeschool kami dalam MENGAPAKAH PERLU HOMESCHOOL?. 

Seterusnya kami telah mengambil keputusan bahawa Tajrid, Hafidz dan generasi seterusnya 
(Afiqah, Afiq, Alyssa dan Adelyn) untuk homeschool sepenuhnya. 
FCU (Family Chess University) memainkan peranan dalam membentuk kehidupan anak-anak mengikut cara Islam. Keluarga besar FCU adalah sebuah keluarga yang sentiasa meneroka ilmu Allah yang tiada penghujungnya. Konsep belajar hingga keakhir hayat adalah teras utamanya dan kami tidak mahu anak-anak terperangkap dengan sistem pembelajaran sekolah biasa kerana banyak ilmu tidak dapat dimenafaatkan dalam kehidupan biasa. Ilmu hanya untuk lulus peperiksaan dan sebahagiaan besar berlalu begitu sahaja dan lupa ditelan zaman. Manakala pembelajaran seumur hidup diFCU, segala ilmu yang dipelajari akan dikembangkan 
dan diguna dalam kehidupan. FCUPRODUCTION adalah satu contoh kepada pembelajaran homeschool yang berjaya. Tanpa pembelajaran di universiti, mereka telah berjaya hingga dapat kepercayaan badan koperat untuk menghasilkan video yang bermutu. Keyakinan kami tanpa goyah tentang pembelajaran sendiri dan dengan pertolongan Allah, kejayaan pasti dapat dikecapi. Pada mereka yang mempunyai keinginan untuk homeschool anak-anak, teruslah melangkah tanpa ragu-ragu. Percayalah, anak-anak akan membesar dalam didikan yang teratur dan pasti berjaya dalam kehidupan di dunia dan akhirat.

Pelajar homeschool kami hanya akan menduduki peperiksaan yang tertentu sahaja dimana kelulusan peperiksaan tersebut diperlukan dalam kehidupan seharian seperi RAE (Radio Amatuer Examination). Mereka juga berpeluang mengikuti kursus-kursus yang dapat memahirkan mereka dalam bidang yang diceburi. Kami juga tidak menolak peluang untuk mereka ke Open University sekiranya mereka berminat apabila mereka dewasa.  


Suasana Pembelajaran Dihari -hari Akhir Menjelang Peperiksaan

Pengetahuan dan pengalaman abang-abang yang telah banyak belajar tentang elektrik kejuruteraan di universiti memang sangat membantu Hafidz dan Tajrid untuk memahami tentang radio amatur. Ilmu radio amatur memang sangat luas, sesuai dengan penggunaannya di serata dunia terutamanya apabila berlaku bencana alam dan peperangan. Dalam suasana bencana yang besar itu, selalunya semua perhubungan akan terputus dan akan menyulitkan usaha menyelamatkan mangsa bencana. Di waktu yang runcing ini, radio amatur dapat beroperasi walaupun dalam jarak yang jauh seperti antara benua. Dengan adanya code-code antarabangsa, segala message dapat disampaikan dengan baik walaupun antara dua bangsa
yang berlainan. Semua message ini disampaikan tanpa sebarang kos, tidak seperti dalam penggunaan taliphon,handphone, fax dan sebagainya. Hanya mereka yang lulus peperiksaan yang disediakan oleh SKMM(Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia) dapat memohon lesen A atau lesen B dan dapat beroperasi sebagai Ham



Persediaan dilakukan dalam masa hampir dua bulan setelah kami mula berdaftar dengan SKMM. Sebelum ini, mereka banyak mentelaah secara persendirian dan hanya berbincang apabila tidak faham. Hafidz dan Tajrid diberi perhatian khas oleh para pengajar FCUHOMESCHOOLING kerana mereka tidak didedahkan kepada pembelajaran physic tingkatan empat ke atas secara langsung. Peluang keemasan ini diambil sebaik mungkin untuk memasukkan pengetahuan elektrik dan bukan hanya
untuk lulus peperiksaan RAE.  



 Pengetahuan elektrik dalam radio amatur  setaraf ilmu yang dipelajari di universiti. 




Mereka perlu menjawab 100 soalan dalam masa 3 jam.Semoga segala usaha mereka mendapat berkat dari Allah dan diizinkan lulus dan mendapat lesen B. Hanya tinggal  sehari lagi untuk mereka mentelaah di saat akhir. Awal-awal pagi tadi mereka telah bertolak ke Pulau Pinang dan  bermalam disana sebelum menduduki peperiksaaan pada keesokkan harinya iaitu 19.12. 2013.



KANDUNGAN PEPERIKSAAN RADIO AMATUR (100 soalan)
1. Peraturan dan Kondisi merangkumi merangkumi 20 soalan.
2. Prosedur Pengendalian dan Praktikal merangkumi 30 soalan.
3. Aspek Teknikal Dalam Bidang Elekronik & Komunikasi Radioa merangkumi 50 soalan.
    a. Peraturan Ohm (Ohm’s Law)
    b. Transistor, Rintangan, Kapasitor, Rektifier, Suis dan lain-lain(Transistor, Resistor, Capacitor,                      Fuse and etc.
    c.  Peranti (Solid State Device)
    d.  Penerima (Receiver)
    e.  Pemancar (Transmitter)
    f.  Propagasi dan Antena (Propagation and Antenna)
    g. Gangguan (Interference)
    h. Electromagnetic Compatibility (EMC)
     i  Pengukur (Measurement)
     j.  Asas (General)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...